Consulent werk en inkomen, wat doe ik dan?

Een consulent werk en inkomen behandelt aanvragen, mutaties en onderzoeken binnen de Participatiewet. Als werk- en inkomensconsulent breng je zelfstandig adviezen en rapporten uit over de rechtmatigheid en beschikbaarheid van uitkeringen en voorzieningen voor cliënten. Je werkt als klantmanager en hebt regelmatig persoonlijk contact met cliënten tijdens voorlichtings- en intakegesprekken. Ben jij goed in het signaleren van problemen en kansen en heb je talent voor het coachen van cliënten? Dan is deze baan echt iets voor jou!

Wat doet een werk- en inkomensconsulent?

Als consulent werk en inkomen ben je meestal werkzaam bij de gemeente. Je voert de volgende taken uit:

  • Intakegesprekken voeren met cliënten: je verzamelt informatie om hun situatie te beoordelen.
  • Cliënten begeleiden naar scholing, de arbeidsmarkt en sociale activering: je ondersteunt hen bij het vinden van werk of andere activiteiten.
  • Vastleggen en bewaken van afspraken en activiteiten: je zorgt ervoor dat de voortgang wordt gevolgd en bijgestuurd waar nodig.
  • Cliënten motiveren en activeren: je helpt hen om zelfstandig inkomen te genereren, zelfredzaam te zijn en deel te nemen aan de maatschappij.
  • Beoordelen van aanvragen voor minimaregelingen, bijzondere bijstand en levensonderhoud: je beslist over de toekenning van deze voorzieningen.
  • Uitvoeren van beëindigings- en fraudeonderzoeken: je zorgt ervoor dat uitkeringen rechtmatig worden verstrekt.
  • Zelfstandig caseloadbeheer: je bent verantwoordelijk voor je eigen cliëntenbestand, ongeacht de afstand van cliënten tot de arbeidsmarkt.

Over welke vaardigheden moet een goede consulent werk en inkomen beschikken?

Binnen deze functie werk je met verschillende, vaak kwetsbare doelgroepen binnen het Sociaal Domein. Het is daarom belangrijk dat je over de volgende vaardigheden beschikt:

  • Effectief communiceren: duidelijk en overtuigend kunnen overbrengen van informatie.
  • Klantgerichte persoonlijkheid: gericht zijn op het bieden van hulp en oplossingen voor cliënten.
  • Flexibele opstelling: je kunt je gemakkelijk aanpassen aan veranderende situaties.
  • Plezier in uitdagingen: je ziet problemen als kansen om te leren en te groeien.
  • Overtuigingskracht: je kunt anderen motiveren en overtuigen van je standpunten.
  • Verantwoordelijke besluitvorming: je neemt beslissingen op basis van zowel menselijke als professionele betrokkenheid.
  • Inzicht in gevolgen van keuzes: je kunt de impact van je beslissingen goed overzien.
  • Stressbestendigheid: goed kunnen omgaan met druk en stressvolle situaties.
  • Constructieve samenwerking: samenwerken met diverse stakeholders om gemeenschappelijke doelen te bereiken.
 
Neem contact op Kenniscentru Sociaal Domein

Werk en inkomensconsulent worden? Volg de opleiding.

Wil jij als professional aan de slag in deze dynamische functie, waarbij je werkt met oog voor je cliënt binnen de wet- en regelgeving? Geniet je van werken met mensen en vind je het leuk om rapportages op te stellen? Volg dan de opleiding Consulent Werk en Inkomen bij ons. Om deel te nemen aan deze opleiding is een mbo 4 diploma óf 2 jaar werkervaring op dit niveau vereist.

Neem contact op voor meer informatie

Wil je meer weten over de opleiding of heb je vragen? Neem contact met ons op. Onze adviseurs staan klaar om je te helpen en je te voorzien van alle benodigde informatie.