Wat doet een consulent werk en inkomen?

Een consulent werk en inkomen handelt aanvragen, mutaties en onderzoeken af in het kader van de Participatiewet. Ga jij aan het werk als werk- en inkomensconsulent? Dan breng je op zelfstandige wijze adviezen en rapporten uit over in hoeverre uitkeringen en voorzieningen van cliënten rechtmatig en voorliggend zijn. Je bent werkzaam als klantmanager en hebt dan ook regelmatig persoonlijk contact met cliënten in voorlichtings- en intakegesprekken. Ben jij goed in het signaleren van problemen en kansen, en heb je talent voor het coachen van cliënten? Dan is dit werk echt iets voor jou! 

Wat doet een werk- en inkomensconsulent nu precies?

Ga jij aan het werk als consulent werk en inkomen? Dan ben je meestal werkzaam bij een gemeente. Daar voer je onder meer de volgende werkzaamheden uit:

  • Je voert intakegesprekken met cliënten;
  • Je begeleid je cliënten naar scholing, de arbeidsmarkt en/of sociale activering;
  • Je legt de afspraken die je hierover met je cliënt maakt vast en bewaakt de voortgang van de activiteiten;
  • Je motiveert en activeert cliënten met als doel om ervoor te zorgen dat zij weer voor hun eigen inkomsten kunnen zorgen, zelfredzaam kunnen zijn en voldoende kunnen deelnemen aan het maatschappelijk leven;
  • Je beoordeelt aanvragen voor Minimaregelingen, Bijzondere Bijstand en/of Levensonderhoud;
  • Je voert beëindigings- en fraudeonderzoeken uit;
  • Je hebt zelfstandig de verantwoordelijkheid over je eigen caseload. 

Hoe groot of klein de afstand tussen je cliënten en de arbeidsmarkt is, is afhankelijk van de precieze doelgroep. 

Over welke vaardigheden moet een goede consulent werk en inkomen beschikken?

Binnen deze functie werk je samen met verschillende, vaak kwetsbare doelgroepen binnen het sociaal domein. Het is dan ook belangrijk dat je als inkomensconsulent beschikt over specifieke, vaardigheden zoals effectief communiceren. Ook is het belangrijk dat je een klantgerichte persoonlijkheid hebt. Daarnaast horen de volgende eigenschappen, vaardigheden en kennis bij het competentieprofiel van de klantmanager werk- en inkomen:

  • Hbo werk- en denkniveau met kennis van het sociaal juridisch vakgebied;
  • Een flexibele opstelling;
  • Uitdagingen met plezier aangaan;
  • Overtuigingskracht;
  • Het kunnen nemen van verantwoordelijke besluiten op basis van zowel menselijke als professionele betrokkenheid;
  • De gevolgen van je eigen keuzes, activiteiten en beslissingen goed kunnen overzien;
  • Goed kunnen omgaan met druk;
  • Constructief kunnen samenwerken met uiteenlopende stakeholders om gemeenschappelijke doelen te behalen.
 
Neem contact op Kenniscentru Sociaal Domein

Werk- en inkomensconsulent worden? Het kan met deze opleiding

Wil jij als professional aan de slag binnen deze dynamische functie, waarin je met oog voor jouw cliënt werkt binnen de wet- en regelgeving? Houd je ervan om met mensen te werken, maar vind je het ook leuk om rapportages op te stellen? Dan kun je de Opleiding Consulent Werk en Inkomen bij Kenniscentrum Sociaal Domein volgen. Om deel te kunnen nemen aan deze opleiding is het wel van belang dat je minimaal over een mbo 4 diploma óf 2 jaar werkervaring op dit niveau beschikt. Wil je meer informatie? Neem dan contact op. Onze adviseurs helpen je graag.