Help jouw medewerkers bij hun persoonlijke ontwikkeling
Bij Kenniscentrum Sociaal Domein begrijpen we: mensen maken het verschil. Het Sociaal Domein is dynamisch en vraagt veel van professionals. Daarom bieden we jouw team – naast (bij)scholing – ook diensten zoals coaching en loopbaanbegeleiding aan. Zo helpen we professionals zich te blijven ontwikkelen, daar hebben zowel de professional als de gemeente én de inwoner baat bij.
Het belang van persoonlijke ontwikkeling in het Sociaal Domein
Efficiëntie en werkcultuur
Wanneer er sprake is van een hoge werkdruk en/of hoge productievraag, bijvoorbeeld door lange wachttijden of wanneer er gewerkt wordt op basis van contractafspraken, krijgen zaken zoals intervisie en reflectie steeds minder prioriteit. Er ontstaat een gebrek aan ruimte voor de professional als persoon, wat kan leiden tot een onderstroom.
Die onderstroom uit zich onder meer in het groter maken van onderwerpen die niet zo groot zouden hoeven zijn (zoals simpele veranderingen in werkprocedures of de vakantieplanning). Het gevolg? Vergaderingen worden stroperig, teammanagers zijn steeds meer tijd kwijt aan 1-op-1-besprekingen om dingen recht te zetten of af te stemmen en de efficiëntie neemt steeds meer af. Dit heeft grote effecten voor de cultuur en sfeer op de werkvloer, de dienstverlening naar inwoners en het verloop van personeel. Wil je dit voorkomen? Zorg dan dat er voldoende ruimte is voor intervisie en reflectie, faciliteer dit bijvoorbeeld met onze coaching en trainingen op maat.
Dienstverlening voor inwoners
In het Sociaal Domein werken we met de wet in onze ene en ons hart in de andere hand. De beslissingen die professionals in ons vakgebied nemen, zijn van grote invloed op de kwaliteit van leven van onze medemens. Door als professionals onszelf actief te spiegelen voorkomen we dat we gekleurde besluiten nemen, weten we wanneer we geraakt worden en kunnen we actief bijsturen op ons gedrag in contact met de ander.
Zo zorgen we er niet alleen voor dat professionals meer vertrouwen krijgen in hun eigen kunnen, maar ook dat inwoners zich beter gezien en gehoord voelen. Dit heeft als belangrijk voordeel dat dit het vertrouwen in de (lokale) overheid helpt verbeteren, iets waar tegenwoordig een grote uitdaging ligt voor het Sociaal Domein als geheel. Wanneer professionals de inwoner beter zien/horen, leidt dit tot betere oplossingen en kunnen klachten en bezwaren tegen beslissingen afnemen. Wil je jouw professionals helpen de dienstverlening naar inwoners toe te verbeteren? Dan biedt onze coaching voor professionals in het Sociaal Domein uitkomst.
Motivatie van professionals
Motivatie stimuleer je door je medewerkers serieus te nemen. Door te zien, te luisteren, te horen en door vragen te stellen. Kortom: door belangstelling te tonen en aandacht te hebben voor wat de medewerker nodig heeft. Persoonlijke ontwikkeling speelt hierbij een belangrijke rol. Geef je medewerkers hier voldoende de ruimte voor en ondersteun je hen hierbij? Dan groeien ze niet alleen als mens, maar ook als professional. Ze ervaren waardering, een veilige werkomgeving en de ruimte om aan zichzelf te werken.
Deze ruimte voor ontwikkeling en aandacht voor begeleiding leidt niet alleen tot een afname van verzuim en verloop, maar zorgt er ook voor dat werknemers meer werkplezier ervaren. Professionals die werkgeluk ervaren zijn productiever, efficiënter en creatiever. Ze floreren en dat is aan alles te merken: de dienstverlening voor inwoners wordt beter, er worden minder fouten gemaakt en er wordt beter samengewerkt met zowel collega’s als ketenpartners.