Manager Sociaal Domein worden? Dit zijn de beste tips

Ben jij al een aantal jaar werkzaam in het Sociaal Domein en ambieer je een leidinggevende functie? De stap naar een rol als teamleider of manager vanuit een uitvoerende functie kan dan als erg groot aanvoelen. Dat is ook niet zo gek, want als manager Sociaal Domein worden er andere competenties van je verwacht dan wanneer je werkzaam bent als (senior) medewerker.

Ben je benieuwd hoe jij de overstap naar de functie als leidinggevende in het Sociaal Domein zo soepel mogelijk kan laten verlopen? Hieronder hebben we de 5 beste tips voor je verzameld.

1. Vind een mentor

Als beginnend leidinggevende is het belangrijk dat je een mentor hebt waar je op terug kunt vallen, of waarmee je kunt sparren over complexe situaties. Zeker in de eerste periode zul je voor het eerst te maken krijgen met praktische, financiële en mensgerichte vraagstukken. Daarnaast is het Sociaal Domein aan verandering onderhevig en moet je goed kunnen omgaan met veranderend beleid en wijzigingen in wet- en regelgeving. In deze situaties geef jij richting en kaders mee aan jouw team. Het is dan fijn om advies in te kunnen winnen van een ervaren manager.

2. Ontwikkel leiderschapscompetenties

Als beginnend manager of teamleider Sociaal Domein wordt er van jou verwacht dat je bepaalde competenties beheerst of dat je deze ontwikkelt. Daarbij kun je denken aan leiderschapscompetenties zoals:

  • (Coachend) leidinggeven;
  • Financieel management;
  • Verander- en verbeteringsmogelijkheden signaleren;
  • Effectief communiceren;
  • Onderzoeken en aanbevelen.

Beheers je deze competenties nog niet (voldoende)? Dan doe je er goed aan om, samen met een mentor of opleider, te werken aan deze vaardigheden. Door te werken aan je persoonlijke ontwikkeling word je niet alleen zelf beter in je werkzaamheden, maar zal ook jouw team hier straks van profiteren. Wil je graag aan de slag met jouw competenties als leidinggevende in het Sociaal Domein, aan de hand van een persoonlijk ontwikkeltraject? Volg dan de opleiding Management Sociaal Domein, speciaal ontwikkeld voor (toekomstig) managers en teamleiders in het Sociaal Domein.

3. Vraag je team regelmatig om feedback

Als leidinggevende is het belangrijk dat je jouw medewerkers faciliteert in hun werkzaamheden. Wanneer een professional een goede verstandhouding heeft met diens manager, de professional gemotiveerder is, collegialer gedrag laat zien én een betere kwaliteit van dienstverlening levert aan klanten en inwoners. Zorg dan ook dat je op goede voet staat met je medewerkers, dat je regelmatig met ze in gesprek gaat en dat je hen ook vraagt om feedback. Door als teamleider te laten zien dat ook jij openstaat voor feedback creëer je een open cultuur op de werkvloer. Ook kun jij je als leidinggevende verder ontwikkelen met behulp van de mensen in jouw team.

4. Wees je bewust van je nieuwe rol

Maak je de stap van een uitvoerende naar een leidinggevende rol? Dan is het belangrijk dat je jouw oude werkzaamheden (waar nodig) los kunt laten. Niet alle werkzaamheden passen namelijk meer bij jouw nieuwe functie. Veel nieuwe managers vinden het moeilijk om hun oude werkzaamheden los te laten, waardoor ze óf teveel hooi op hun vork nemen, óf de collega die deze werkzaamheden overneemt gaan micro managen. Je doet er goed aan dit zoveel mogelijk te voorkomen door duidelijke kaders te stellen aan wat er wel en niet binnen jouw werkzaamheden valt en collega’s de ruimte te gunnen om de werkzaamheden van jou over te nemen.

5. Gun jezelf de tijd om te leren

Als teamleider wil je het graag zo snel en zo goed mogelijk doen voor jouw team, de eindklant en de organisatie als geheel. Toch is het niet gek dat je nog veel moet leren: de functie is immers volledig nieuw voor jou. Geef jezelf dan ook de tijd om je weg te vinden én te groeien in deze nieuwe rol en vraag om hulp wanneer je het nodig hebt. Merk je dat je bepaalde kennis of vaardigheden nog niet helemaal beheerst? Overleg dan eens met je werkgever of je een opleiding of cursus kunt volgen, zodat jij voorbereid aan je nieuwe rol als manager in het Sociaal Domein aan de slag kunt.

 
Neem contact op Kenniscentru Sociaal Domein

Manager Sociaal Domein worden?

Ambieer jij een leidinggevende functie in het Sociaal Domein? Dan raden wij je aan om de opleiding Management Sociaal Domein te volgen. Voor onze opleiding Management Sociaal Domein dien je een mbo-4 diploma te hebben behaald óf minimaal 2 jaar werkervaring te hebben op dit niveau. Deze opleiding is een opleiding op hbo-niveau. Tijdens de opleiding werk je aan jouw professionele en persoonlijke effectiviteit in het leidinggeven. Daarbij is er veel aandacht voor jouw individuele ontwikkeling.

Bekijk hier wanneer de opleiding van start gaat en meld je aan.