Meld je aan voor de Nationale Bijscholingsdag

Opleiding Management Sociaal Domein

Regio Utrecht
4 oktober 2024
 6.250,00
14 lesdagen
Professionele ontwikkeling
Opleiding

Wil jij je verder ontwikkelen als leidinggevende of teamverantwoordelijke binnen het Sociaal Domein? Of ambieer je een leidinggevende rol en wil je hiervoor de juiste competenties ontwikkelen? Volg dan de Opleiding Management gericht op het Sociaal Domein. Door deze opleiding te volgen ontwikkel jij je tot een effectieve middle manager in het Sociaal Domein.

Als middle manager speel je een belangrijke rol binnen een organisatie. Je bent de schakel tussen het hoger management, het beleid en de medewerkers op de werkvloer. Hoe zijn de bedrijfsprocessen ingericht? Hoe speel je in op actuele ontwikkelingen zoals de vergrijzing, het personeelstekort en de energiecrisis? Welke doelstellingen heeft de afdeling of de organisatie? En hoe motiveer je medewerkers hierin? Dat zijn een aantal van de onderwerpen die tijdens de opleiding Management Sociaal Domein behandeld worden.  

Visie op leiderschap is geen constante. Daarom is het belangrijk dat alle leidinggevende professionals binnen het Sociaal Domein de mogelijkheid krijgen om regie te nemen en zichzelf te ontwikkelen in leiderschap en leiderschapsthema’s. Leidinggevenden spelen een belangrijke rol bij het toekomstbestendig maken van hun organisatie. Ze denken als strategisch- en operationeel manager mee en vertalen de koers van de organisatie naar logische, goed onderbouwde operationele doelen en processen voor de toekomst. Ook creëren zij draagvlak om als procesmanager plannen en acties te borgen en zorgen ze voor de ontwikkeling van de talenten van medewerkers binnen de organisatie.

In de visie en uitrol van onze leiderschapsopleiding in het Sociaal Domein staan drie rollen centraal: de rollen van procesmanager, coach/facilitator en strategisch manager. Deze rollen zien we als richtinggevende principes voor het (verder) ontwikkelen van het leiderschap van studenten, en niet als een vastomlijnde, in steen gehouwen definitie.

In onze leiderschapsopleiding bieden we zoveel mogelijk persoonlijk maatwerk. Dit doen we door samen met jou een eigen, unieke leerroute op te stellen. Ook spelen we flexibel in op wat het werkveld in het Sociaal Domein nu en in de toekomst van leiders vraagt.

De opleiding is geschikt voor professionals binnen het Sociaal Domein die een leidinggevende functie ambiëren en voor leidinggevenden binnen het Sociaal Domein die in hun dagelijkse werkzaamheden steeds moeten schakelen tussen verschillende leidinggevende rollen. Hierbij vormt je opgedane werkervaring als professional en/of als leidinggevende een centrale rol. Deze opleiding past bij je wanneer je een duidelijke leerbehoefte hebt en op zoek bent naar meer praktijkgerichte en theoretische verdieping. Dit zodat je kunt werken aan jouw persoonlijke groei als leidinggevende, die past bij jouw manier van leren.

Instapvoorwaarden en opleidingsniveau

Voorwaarde voor deelname is minimaal een mbo niveau 4 opleiding of minimaal 2 jaar werkervaring op dit niveau. De opleiding Management Sociaal Domein is een opleiding op hbo-niveau. 

Doel van de opleiding

Het hogere doel van de opleiding Management in het Sociaal Domein is het vergroten van je professionele en persoonlijke effectiviteit in het leidinggeven. In de opleiding staan vijf kerncompetenties centraal:  

  • Het vertalen van visie en kernwaarden naar operationele kerndoelen en te behalen resultaten;
  • Flexibel en procesgericht leiding kunnen geven aan een team;
  • Kunnen coachen van individu en team, faciliteren van kennis en motivatie;
  • Met de benodigde wendbaarheid daadwerkelijke resultaten behalen;
  • Het verschil kunnen maken in veranderprocessen.

Eigen praktijk centraal 

Tijdens de opleiding staat de praktijk van de cursisten centraal als casuïstiek. Of je nu al een leidinggevende positie hebt of (nog) niet. Daarbij zet je theoretische kennis, praktijkervaring en persoonlijke vaardigheden in om gezamenlijk tot een analyse en oplossing te komen. Op deze manier leer je van én met elkaar.  

Leerdoelen 

Om de genoemde kerncompetenties te ontwikkelen en versterken tijdens de opleiding, zijn er vier doelstellingen geformuleerd met de focus op jouw persoonlijke vaardigheden: 

  1. Kennisverbreding en verdieping met betrekking tot teamcoaching;
  2. Versterken analytisch vermogen en oordeelsvorming;
  3. Versterken van effectieve communicatie;
  4. Vergroten van persoonlijke effectiviteit.

De opleiding bestaat uit verschillende leervormen: lesbijeenkomsten, casusbesprekingen, leren van én met elkaar (uitwisselen van praktijkervaringen), presentaties, e-learnings, coaching, intervisie en consult-uren.   

Module 1 Persoonlijke ontwikkeling en effectiviteit   

  • Zelfonderzoek 
  • Feedback geven en ontvangen 
  • Stijlen van leidinggeven 
  • Communicatiestijlen 
  • Leren en ontwikkelen van effectieve communicatie 
  • Zelfmanagement  

Het Persoonlijk Leer -en Ontwikkelportfolio is de afsluitende opdracht van de module Persoonlijke Effectiviteit. 

Module 2 Inleiding organisatiekunde 

  • Visie, missie en strategie 
  • Trends en ontwikkelingen 
  • Verander- en verbeteringsmogelijkheden signaleren 
  • Inzicht en kennis van de in- en externe omgeving 
  • Cultuur en gedrag in organisaties 
  • Organisatieontwikkeling 

Module 3 HRM 

  • Introductie HRM processen 
  • Instroom, doorstroom, uitstroom 
  • Teamrollen 
  • Eigen rol als manager van medewerkers 

Module 4 Coachend leidinggeven en effectief communiceren 

  • Communicatiestijlen 
  • Kwalitatieve en opbouwende feedback 
  • Ontwikkel-, functionerings- en beoordelingsgesprekken 
  • Effectief onderhandelen 
  • Conflictmanagement en conflictstijlen 

Module 5 Teamcoaching en leidinggeven aan teams 

  • Bestaansrecht van een team 
  • Inrichting van een team 
  • Dynamiek in een team 
  • Coachen van teams in conflictsituaties  

Module 6 Financieel management 

  • Financiële jaarrekening 
  • Balans en resultatenrekening 
  • Invloed van financiële transacties  
  • Beoordelen van de financiële structuur 
  • Begroting 

Module 7 Onderzoek doen en schrijven aanbevelingsbrief 

  • Kennisverbreding en verdieping organisatie processen en leidinggeven 
  • Versterken van analytisch vermogen en oordeelsvorming 

Studiebelasting en lestijden

De opleiding is verdeeld over 14 lesdagen. De lesdagen vinden, altijd op dezelfde dag, wekelijks plaats van 9:00 tot 16:00 uur, behalve in schoolvakanties en op feestdagen.

Naast de wekelijkse lesdagen is het raadzaam om zelfstudie-uren in te plannen. Voor de opleiding staat een totale studiebelasting van ongeveer 180 uur (84 uur klassikaal, 25 uur voorbereidingsopdrachten, 7 uur intervisie, 60 uur onderzoek).

Investering

De kosten voor de opleiding zijn €6.250 (vrijgesteld van btw). Deze kosten zijn inclusief koffie/thee en lunch. Studiematerialen en toegang tot een persoonlijke online leeromgeving zijn inbegrepen. 

Unieke online leeromgeving

Voor de opleiding Management Sociaal Domein krijg je toegang tot onze online leeromgeving. In de leeromgeving vind je lesstof, huiswerkopdrachten, aanvullende informatie en de hand-outs van de lesdagen. Je krijgt tot één jaar na het afronden van de opleiding toegang tot de online leeromgeving. Omdat het Sociaal Domein aan verandering onderhevig is, actualiseren wij de lesstof regelmatig. De online leeromgeving is beschikbaar op elke computer, laptop of tablet. 

Certificering 

Wanneer je de opleiding volledig hebt doorlopen (aanwezigheid >85%) en de toetsing met een voldoende afrondt, ontvang je een certificaat van Kenniscentrum Sociaal Domein.  

Docenten 

De opleiding wordt op interactieve wijze verzorgd door ervaren docenten uit de praktijk. Van belang is om de behandelde kennisthema’s eigen te maken en te vertalen naar de eigen werkpraktijk. De opleiding is daarom doelbewust praktijkgericht van opzet en voorziet in opdrachten, waarop je feedback van de docent ontvangt. 

 6.250,00

Meer informatie?

Bekijk dan onze studiegids
Wat doet een consulent werk en inkomen

Hulp nodig?

Vragen over het aanbod? Onze mensen helpen je graag verder. Neem contact op via

Incompany

Heb je interesse in een incompanytraining? Lees dan meer over de mogelijkheden.

Wellicht vind je dit ook interessant

Training Motiverende Gesprekvoering

Hoe zorg je ervoor dat ze zelf aan de slag gaan met het opvolgen van je adviezen, het inzetten van de Eigen Kracht en het Sociale Netwerk? Motiverende gespreksvoering is een veelgebruikte methode om cliënten te stimuleren hulp te zoeken en hun gedrag te veranderen.

E-learning Effectief communiceren

Voer je wel eens een gesprek waarbij je merkt dat hetgeen wat je over wilt brengen niet begrepen wordt zoals jij het bedoelt? Of heb je misschien moeite met luisteren, omdat je snel afgeleid bent of snel een mening hebt over hetgeen de ander je vertelt? In de e-learning effectief communiceren krijg je praktische handvatten om met dit soort situaties om te gaan, waardoor je leert om effectiever te communiceren.

E-learning Succesvol solliciteren!

Succesvol solliciteren, hoe doe je dat? Tijdens de e-learning 'succesvol solliciteren' leer je meer over het opstellen van je cv, je sollicitatiebrief, je voorbereiding op het gesprek, de sollicitatie zelf en het omgaan met eventuele faalangst. Meer zelfvertrouwen krijgen? Volg dan de e-learning succesvol solliciteren!