Meld je aan voor de Nationale Bijscholingsdag

Training Ethische dilemma’s

Open inschrijving
 499,00
1 lesdag
Divers
Training

Als professional in het Sociaal Domein maak je regelmatig keuzes die te maken hebben met de normen en waarden van je cliënt. Soms kun je daarbij botsen met de cliënt zelf, familie of collega’s. Dit kan een ethisch dilemma opleveren. Hoe ga je daarmee om? Tijdens de training ‘Ethische dilemma’s’ leer je hoe je dit proces goed en gegrond aan kunt pakken. Daarnaast leer je hoe je, met effectieve gesprekstechnieken, dit overlegt met de cliënt, naasten en/ of gemeente.

Wanneer je in het Sociaal Domein werkt met cliënten kun je met regelmaat ethische vraagstukken tegenkomen. Vaak gaat dit gepaard met diverse belangen, die van de cliënt, van de naasten of van de gemeenten of betrokken organisaties. Maar je hebt ook te maken met je eigen belang als professional. In een dergelijke situatie moet zorgvuldig afgewogen worden wat nu de juiste beslissing is.

Ethiek gaat over het systematisch nadenken op het moreel handelen. Waarom maak je bepaalde keuzes en op basis van welke waarden? Wanneer een ethisch dilemma zich voordoet, sta je voor een keuze met meerdere alternatieven die even (on)aantrekkelijk zijn. Het is daarom belangrijk om een dergelijke keuze objectief te maken.

Tijdens deze training leer je hoe jouw keuzes tot stand komen. Je wordt je bewust van de processen. Je leert aan de hand van het ethische stappenplan om een goede keuze te maken en weet deze te verantwoorden. Daarnaast ga je aan de slag met effectieve gesprekstechnieken om deze keuze over te brengen op jouw gesprekspartner.

Deze training is voor iedereen in het Sociaal Domein die met regelmaat te maken heeft met ethische dilemma’s en wil leren om aan de hand van diverse tools gedegen keuzes te maken en deze te verantwoorden.

Instapvoorwaarden en opleidingsniveau

Om aan deze training deel te kunnen nemen is een 1 jaar werkervaring het in Sociaal Domein vereist. Deze trainingsdag wordt op hbo-niveau gegeven.

Doel van de training

Na afloop van de training ben je als professional in het Sociaal Domein herken je een ethisch dilemma in praktijk en weet je hoe te handelen wanneer dit zich voordoet. Je bent in staat om afgewogen keuzes te maken en deze te verantwoorden.

Incompany

Wil je deze opleiding volgen met meerdere collega’s? Incompany is ook mogelijk. Neem contact met ons op voor meer informatie.

Tijdens deze interactieve training komen de volgende onderwerpen aan bod:

  • Wat is een ethisch dilemma
  • Analyseren van de situatie
  • Professionele automie
  • Waarden, normen en recht
  • Effectieve gesprekstechnieken
  • Ethische stappenplan

De studiebelasting voor deze training is één dag. De training start om 09.00 uur en duurt tot 16.00 uur. We gaan interactief aan de slag met ingebrachte casuïstiek en oefenen met instrumenten en tools.

De kosten voor de training zijn € 499,- (vrijgesteld van BTW). Deze kosten zijn inclusief koffie/thee en lunch. Studiematerialen zijn inbegrepen.

Certificering

Wanneer je deze training hebt gevolgd, ontvang je een deelnamebewijs van Kenniscentrum Sociaal Domein.

Wat is een open inschrijving?

Bij een open inschrijving heb je de mogelijkheid om een optie te nemen voor deelname aan de opleiding of training waarin je geïnteresseerd bent, zonder dat hier kosten aan verbonden zijn.
Zodra er voldoende belangstelling is voor de desbetreffende opleiding of training, wordt deze ingepland.
Vervolgens is het aan jou om te beslissen of je daadwerkelijk wilt deelnemen op de geplande datum en locatie.

 499,00

Hulp nodig?

Vragen over het aanbod? Onze mensen helpen je graag verder. Neem contact op via

Incompany

Heb je interesse in een incompanytraining? Lees dan meer over de mogelijkheden.

Opleiding Backoffice Medewerker Wmo / Jeugd

Wil jij administratief en toch sociaal betrokken werk doen? Als Backoffice medewerker Wmo / jeugd ben je een belangrijke schakel binnen de keten van het Sociaal Domein. In de opleiding krijg je theoretische kennis van de Wmo en de Jeugdwet en leer je effectief samenwerken. 

Training Arbeidsrecht

Hoe zorg je ervoor dat ze zelf aan de slag gaan met het opvolgen van je adviezen, het inzetten van de Eigen Kracht en het Sociale Netwerk? Motiverende gespreksvoering is een veelgebruikte methode om cliënten te stimuleren hulp te zoeken en hun gedrag te veranderen.

Training Motiverende Gesprekvoering

Hoe zorg je ervoor dat ze zelf aan de slag gaan met het opvolgen van je adviezen, het inzetten van de Eigen Kracht en het Sociale Netwerk? Motiverende gespreksvoering is een veelgebruikte methode om cliënten te stimuleren hulp te zoeken en hun gedrag te veranderen.