Meld je aan voor de Nationale Bijscholingsdag

Training Effectief Communiceren in de Schuldhulpverlening

Open inschrijving
 499,00
1 lesdag
Schuldhulpverlening
Training

Hoe communiceer je effectief en zorg je dat jouw boodschap goed overkomt bij je cliënt? In de training ‘effectief communiceren in de schuldhulpverlening’ werk je aan het hele communicatieproces. Van de basisgesprekstechnieken tot aan gedragsverandering, aan het eind van de dag heb jij communicatietechnieken op zak die werken!

Afgelopen decennia is er veel onderzoek gedaan naar het effect van schulden op mensen hun welzijn en gedrag. In programma’s als ‘een dubbeltje op zijn kant’ of ‘uitstel van executie’ verbaas jij je wellicht over de dingen die mensen met schulden doen, zoals het kopen van nieuwe schoenen in plaats van het betalen van achterstallige huur. Wij zijn geneigd dit te labelen als onverstandig of onverantwoord gedrag en daaraan te koppelen dat het logisch is dat zij schulden hebben, en dat het dus hun eigen schuld is. Schuldhulpverlening was gebaseerd op dit idee en ging uit van de cliënt als zelfredzame burger. Recent gedragswetenschappelijk onderzoek toont aan dat het niet zo simpel in elkaar zit.

Nieuwe benadering

Schulden en aanhoudende financiële stress geven mensen een continu gevoel van onzekerheid en schaarste. Dat heeft psychische en fysieke consequenties en beïnvloedt het gedrag. Deze inzichten zetten het denken over schuldenproblematiek op z’n kop. De benadering van deze cliënten als zelfredzame burger bleek averechts te werken. De financiële schuldhulpverlener moet de communicatie op een heel andere manier aanpakken. Deze training geeft je daarvoor alle handvatten die je nodig hebt. Aan het eind van de dag heb jij een lange lijst van communicatietechnieken die werken voor jou. Je verzamelt die technieken als vanzelf door de interactie tussen docent en cursisten en de cursisten onderling. “Spring jij bij ons achterop de tandem?”

Leerdoelen

Deze eendaagse training gooit het op een geheel andere boeg dan andere trainingen. We behandelen geen communicatietheorieën maar alleen good practices uit de praktijk van gesprekken met klanten in schulden.

Na het volgen van deze training:

  • Ken je de theorie van schaarste en het effect daarvan op schuldenaren
  • Ken je de in de schuldhulpverlening belangrijkst toegepaste principes van Tandemregie, Mobility mentoring en Motivational interviewing
  • Kun je toewijding en legitimiteit ontwikkelen
  • Kun je schuldenaren efficiënte stappen laten zetten naar een schuldenoplossing
  • Ken je de do’s en don’ts in onderhandeling met schuldeisers
  • Kun je een goede onderhandelingspositie neerzetten
  • Ben je vaardig met de communicatietechnieken die werken voor jou
  • Kun je blokkades die schuldenaren als financiële stress ervaren beter slechten

De training Effectief communiceren in de schuldhulpverlening is voor iedereen met een gezond zelfreflecterend vermogen en een goed luisterend oor die zijn of haar communicatieve vaardigheden wil ontwikkelen en finetunen op wat schuldenaren nodig hebben. De training is ontwikkeld voor het hele Sociaal Domein. Voor de schuldhulpverlener, budgetcoach en beschermingsbewindvoerder, voor Wmo-consulenten, bijstandsconsulenten, jeugdconsulenten en voor de incassowereld.

Instapvoorwaarden

De training staat open voor iedereen, ongeacht werk- of denkniveau. Interesse in de schuldenproblematiek van mensen is een vereiste. Belangstelling voor het welzijn van mensen en empathisch vermogen zijn erg meegenomen, net als ‘out of the box’ denken. Kennis van de financiële zorgverlening is niet noodzakelijk, wel een pré.

Incompany

Wil je deze training volgen met meerdere collega’s? Incompany is ook mogelijk. Neem contact met ons op voor meer informatie.

Tijdens deze training volgen discussies, groepsopdrachten en rollenspellen elkaar in rap tempo op. We dagen je uit te experimenteren met de technieken die de revue passeren. De levendige dag zit vol praktijkvoorbeelden en video’s. Humor en interactie staan centraal. De technieken die we voorleggen pas je tijdens de training toe in verschillende opdrachten. Daarmee maak je ze direct eigen. Het is een verdiepingsslag van je communicatievaardigheden, die je op het gehele Sociaal Domein kunt toepassen.

Studiebelasting

De studiebelasting voor deze training is één lesdag van 9.00 tot 16.00 uur. Na de studiedag is het van belang dat je de communicatietechnieken die je eigen hebt gemaakt in jouw werk, en wellicht ook in jouw dagelijks leven, blijft toepassen in een proces van uitproberen, reflecteren en verfijnen om een proces van steeds effectiever communiceren tot stand te brengen.

Unieke online leeromgeving

Voor deze training krijg je toegang tot een unieke online leeromgeving. In de leeromgeving vind je lesmateriaal dat gebruikt wordt tijdens de training zoals lesstof, video’s, opdrachten en zelftesten. Het lesmateriaal is geheel afgestemd op de training. Je krijgt tot één jaar na het afronden van de opleiding toegang tot de online leeromgeving. Omdat het Sociaal Domein aan verandering onderhevig is, wordt de leerstof regelmatig geactualiseerd. De online leeromgeving is beschikbaar op elke computer, laptop of tablet. 

Investering

De kosten voor de ééndaagse training zijn € 499,- (vrijgesteld van btw). Deze kosten zijn inclusief koffie/thee en lunch. Studiematerialen en toegang tot een persoonlijke online leeromgeving zijn inbegrepen.

Certificering

Wanneer je deze training hebt gevolgd, ontvang je een deelnamebewijs van Kenniscentrum Sociaal Domein.

Wat is een open inschrijving? 

Bij een open inschrijving heb je de mogelijkheid om een optie te nemen voor deelname aan de opleiding of training waarin je geïnteresseerd bent, zonder dat hier kosten aan verbonden zijn.
Zodra er voldoende belangstelling is voor de desbetreffende opleiding of training, wordt deze ingepland.
Vervolgens is het aan jou om te beslissen of je daadwerkelijk wilt deelnemen op de geplande datum en locatie.

 499,00

Hulp nodig?

Vragen over het aanbod? Onze mensen helpen je graag verder. Neem contact op via

Incompany

Heb je interesse in een incompanytraining? Lees dan meer over de mogelijkheden.

Wellicht vind je dit ook interessant

Online Opleiding Schuldhulpverlening

Heb jij de wens mensen met financiële problemen te ondersteunen en weer perspectief te geven? Tijdens de online opleiding Schuldhulpverlening leer je over de verschillende facetten van schuldhulpverlening. Je maakt kennis met relevante wet- en regelgeving, gesprekstechnieken en -vaardigheden.

Training Motiverende Gesprekvoering

Hoe zorg je ervoor dat ze zelf aan de slag gaan met het opvolgen van je adviezen, het inzetten van de Eigen Kracht en het Sociale Netwerk? Motiverende gespreksvoering is een veelgebruikte methode om cliënten te stimuleren hulp te zoeken en hun gedrag te veranderen.

Training Omgaan met de Kritische Klant

Weerstand en onbegrepen gedrag komen in het Sociaal Domein vaak voor. Het gesprek kan soms helemaal vastlopen omdat er veel weerstand is en wellicht kun je op dat moment niet gelijk iets bevestigen of ontkrachten. Wat kun je doen om het gesprek een andere wending te geven? Leer het tijdens de training omgaan met de kritische cliënt.