Ben jij een uitstekend visitekaartje voor het Sociaal Domein? Volg dan de opleiding KCC medewerker Sociaal Domein. We leren je de benodigde kennis van wet- en regelgeving maar zorgen ook dat je over goede communicatietechnieken beschikt.
Als KCC medewerker Sociaal Domein ben je het eerste aanspreekpunt van burgers met een hulpvraag. Het gaat daarbij om diverse domeinen, dus het is belangrijk om tijdens het telefoongesprek te achterhalen wat de behoefte van de klant is. Om dat te kunnen doen, is het nodig dat je beschikt over kennis van de wet- en regelgeving, maar ook dat je beschikt over goede communicatietechnieken.
De opleiding KCC medewerker Sociaal Domein is een praktijkgerichte opleiding waarin we aandacht besteden aan zowel kennis als gespreksvoering. Je leert over de werkvelden in het Sociale Domein, zodat je tijdens het telefoongesprek sommige vragen al kunt afhandelen. Ook krijg je voldoende kennis om klanten voor te lichten over het verloop van het proces. Dit bespaart de medewerkers van de backoffice veel tijd en zorgt voor een hogere klanttevredenheid.
De opleiding is bedoeld voor iedereen die graag een frontoffice functie binnen het Sociaal Domein wil uitoefenen. Na het volgen van de opleiding kun je aan de slag als:
Om aan deze opleiding deel te kunnen nemen is een mbo opleiding, of minimaal 1 jaar werkervaring op dit niveau, vereist. De opleiding KCC medewerker Sociaal Domein is een opleiding op mbo niveau.
Na afloop van de opleiding ken je de basisprincipes van de Wmo, de Participatiewet en de Jeugdwet. Je weet de juiste vragen te stellen zodat je kunt bepalen tot welke doelgroep de klant behoort. Je kunt de klant uitleggen hoe de procedure van start tot eind verloopt en zorgt voor een goede verslaglegging voor je collega’s.
Module 1: de Participatiewet
Module 2: de Wmo
Module 3: de Jeugdwet
Module 4 : Ziektebeelden
Deze module bestaat uit 2 lesdagen
Module 5: Communicatietechnieken
Module 6: Effectieve communicatie
Module 7: Berichtgeving en casuïstiek
De opleiding is verdeeld over 8 lesdagen, waarvan 2 online. De lesdagen vinden, altijd op dezelfde dag, wekelijks plaats van 9:00 tot 16:00 uur, behalve in schoolvakanties en op feestdagen. Daarnaast is het raadzaam om zelfstudie-uren in te plannen.
De kosten voor de opleiding zijn € 2.195,- (vrijgesteld van btw). Deze kosten zijn inclusief koffie/thee en lunch. Studiematerialen en toegang tot een persoonlijke online leeromgeving zijn inbegrepen.
Voor de opleiding KCC Medewerker Sociaal Domein krijg je toegang tot onze online leeromgeving. In de leeromgeving vind je lesstof, huiswerkopdrachten, aanvullende informatie en de handouts van de lesdagen. Je krijgt tot één jaar na het afronden van de opleiding toegang tot de online leeromgeving. Omdat het Sociaal Domein aan verandering onderhevig is, actualiseren wij de lesstof regelmatig. De online leeromgeving is beschikbaar op elke computer, laptop of tablet.
Tijdens de laatste les vindt een eindopdracht plaats. Hierbij wordt een praktijksituatie neergezet waarin je als Frontoffice medewerker een cliënt aan de lijn krijgt. Deze cliënt heeft een vraag over het Sociaal Domein. Na afloop van het gesprek (rollenspel) schrijf je kort voor jezelf de belangrijkste zaken op. Elke cursist krijgt een cliënt met een eigen casuïstiek.
Wanneer je de opleiding volledig hebt doorlopen en de toetsing met succes afrondt, ontvang je een certificaat van Kenniscentrum Sociaal Domein.
Bij een open inschrijving heb je de mogelijkheid om een optie te nemen voor deelname aan de opleiding of training waarin je geïnteresseerd bent, zonder dat hier kosten aan verbonden zijn.
Zodra er voldoende belangstelling is voor de desbetreffende opleiding of training, wordt deze ingepland.
Vervolgens is het aan jou om te beslissen of je daadwerkelijk wilt deelnemen op de geplande datum en locatie.
€ 2.195,00