Opleiding Backoffice Medewerker Wmo / Jeugd

Divers
€ 1.995,00
5 lesdagen
Divers
Opleiding

Wil jij administratief en toch sociaal betrokken werk doen? Als Backoffice medewerker Wmo / jeugd ben je een belangrijke schakel binnen de keten van het Sociaal Domein. In de opleiding krijg je theoretische kennis van de Wmo en de Jeugdwet en leer je effectief samenwerken. 

Als een cliënt een aanvraag doet bij de Wmo, zijn verschillende afdelingen betrokken. Als Backoffice medewerker ben je een belangrijke schakel in deze keten. De Wmo- of jeugdconsulent stelt een indicatie op, waarna dit administratief verwerkt moet worden. Jij biedt deze administratieve ondersteuning aan je collega’s van Wmo en Jeugd. 

Tijdens de opleiding krijg je basiskennis van de Wmo en de Jeugdwet. Je kunt na afloop van de opleiding dan ook zelf eenvoudige indicaties stellen. We besteden daarnaast aandacht aan effectief samenwerken met de frontoffice medewerker en de Wmo consulent. Tot slot leren we je werken met Suites voor het Sociaal Domein, de applicatie die binnen de gemeente gebruikt wordt om gegevens vast te leggen. 

De opleiding Backoffice medewerker Wmo / Jeugd is geschikt voor iedereen die wil werken als Backoffice medewerker in het Sociaal Domein. Daarnaast kun je de opleiding volgen als je al werkzaam bent als Backoffice medewerker en je kennis wilt verdiepen. 

Instapvoorwaarden en opleidingsniveau

Om aan deze opleiding deel te kunnen nemen is een mbo opleiding, of minimaal 1 jaar werkervaring op dit niveau, vereist. De opleiding Backoffice medewerker  is een opleiding op mbo niveau.

Doel van de opleiding

Na afloop van de opleiding kun je als Backoffice medewerker Sociaal Domein aan de slag gaan. Je weet de basis van de wet- en regelgeving van de Wmo en de Jeugdwet. Je kunt het onderscheid tussen de doelgroepen maken. Je kunt goed samenwerken met je collega’s en kunt zelf eenvoudige indicaties stellen. Je weet binnen Suite4Zorg je weg te vinden en kunt werken met iWmo. 

Module 1: Informatie over de Wmo in het algemeen

  • Verkenning van begrippen en regelgeving
  • Wat is hulp in de huishouding in het kader van de Wmo?
  • Indicatiestelling begeleiding
  • Het leren kennen van de doelgroep en doelen van begeleiding

Module 2: Jeugd / samenwerking

  • Introductie op het domein Jeugd
  • Een verkenning van de regelgeving en bijbehorende procedures
  • Wie behoort tot deze doelgroep?
  • Samenwerking met frontoffice en consulent.

Module 3: Suite voor het Sociaal Domein

  • Inzicht in de applicatie
  • Algemene functies van Suites
  • Structuur en modulaire opbouw van Suites

Module 4: WAP/WRV

  • Indicatiestelling Woningaanpassingen (WAP)
  • Inzicht in de mogelijkheden van woningaanpassingen binnen de Wmo
  • Het stellen van eenvoudige indicaties voor woningaanpassingen
  • Indicatiestelling Wonen, rolstoel & vervoer (WRV)
  • Kennismaking met begrippen en assortiment
  • Het verkrijgen van inzicht in de praktijk van het indiceren van deze middelen

Module 5: Werkproces, iWmo en toetsing

  • Werken met iWmo
  • Proces van aanvraag tot volledige afhandeling
  • Basiskennis van iStandaarden en de iWmo-standaard
  • Informatiemodel Wmo (iWmo 2.0 / iWmo 2.1)
  • Casuïstiek
  • Toetsing

Studiebelasting

De opleiding is verdeeld over 5 lesdagen. De lesdagen vinden, altijd op dezelfde dag, wekelijks plaats van 9:00 tot 16:00 uur, behalve in schoolvakanties en op feestdagen. Daarnaast is het raadzaam om zelfstudie-uren in te plannen. 

Investering en subsidiemogelijkheden

De kosten voor de opleiding zijn € 1.995,- (vrijgesteld van btw). Deze kosten zijn inclusief koffie/thee en lunch. Studiematerialen en toegang tot een persoonlijke online leeromgeving zijn inbegrepen.

Vanaf 1 januari 2022 zijn scholingskosten niet meer fiscaal aftrekbaar. Daarvoor in de plaats is het STAP-budget in het leven geroepen. Het STAP-budget is een subsidieregeling voor scholing en ontwikkeling voor werkenden en werkzoekenden. Iedereen die een training, cursus of opleiding wil volgen kan maximaal € 1.000,- aanvragen. Kijk voor meer informatie op de website van Rijksoverheid

Unieke online leeromgeving

Voor de opleiding Backoffice Medewerker krijg je toegang tot onze online leeromgeving. In de leeromgeving vind je lesstof, huiswerkopdrachten, aanvullende informatie en de handouts van de lesdagen. Je krijgt tot één jaar na het afronden van de opleiding toegang tot de online leeromgeving. Omdat het Sociaal Domein aan verandering onderhevig is, actualiseren wij de lesstof regelmatig. De online leeromgeving is beschikbaar op elke computer, laptop of tablet.

Toetsing

De toetsing bestaat uit een theoretisch en een praktijkdeel.

Certificering

Wanneer je de opleiding volledig hebt doorlopen en de toetsing met succes afrondt, ontvang je een certificaat van Kenniscentrum Sociaal Domein.

Kenniscentrum Sociaal Domein hanteert de richtlijnen van het RIVM. We verzoeken je om thuis te blijven als je coronagerelateerde klachten hebt.

Digitale lessen

We bieden de mogelijkheid om lessen digitaal bij te wonen als dat nodig is. Tijdens de lessen heb je live contact met de docent. Heb je vragen over de invulling van onze digitale lessen? Neem dan contact op met onze opleidingsadviseurs via 085 401 83 62. 

Hulp nodig?

Vragen over het aanbod? Onze adviseurs helpen je graag verder. Stuur een whatsappje naar Alice via het nummer
of neem contact op via

Incompany

Heb je interesse in een incompanytraining? Lees dan meer over de mogelijkheden.

Wellicht vind je dit ook interessant

E-learning Vervoersvoorzieningen

Deze e-learning gaat over verschillende soorten vervoer; een belangrijk werkgebied binnen de Wmo waarbij de eerste voorwaarde is dat je weet onder welke wet welke voorziening valt. Op het gebied van vervoer valt heel veel te weten.

E-learning Persoonlijk Leiderschap

De e-learning ‘Persoonlijk leiderschap’ gaat in op burn-out, leefstijl, waarden en natuurlijk persoonlijk leiderschap in het algemeen. Tijdens deze e-learning kun je een aantal oefeningen uitvoeren, wat jou hopelijk meer inzichten geeft.

Training Omgaan met de Kritische Klant

Weerstand en onbegrepen gedrag komen in het Sociaal Domein vaak voor. Het gesprek kan soms helemaal vastlopen omdat er veel weerstand is en wellicht kun je op dat moment niet gelijk iets bevestigen of ontkrachten. Wat kun je doen om het gesprek een andere wending te geven? Leer het tijdens de training omgaan met de kritische cliënt.