Wat doet een KCC medewerker?

Ben je benieuwd naar de functie van een Klant Contact Centrum (KCC) medewerker? Het is een gespecialiseerde variant van een klantenservice medewerker, waarbij je inwoners helpt met hun vragen, problemen en klachten. Lees verder om te ontdekken wat deze rol inhoudt en hoe je een KCC medewerker kunt worden!

De rol van een KCC medewerker

Als KCC medewerker ben jij het eerste aanspreekpunt voor inwoners. Je helpt hen telefonisch, via de chat, e-mail of social media. Je biedt ondersteuning en verwijst een inwoners door naar de juiste afdeling binnen de gemeente, altijd met een klantgerichte instelling en uitstekende communicatieve vaardigheden.

Jouw taken zijn:

  • Beantwoorden van klantvragen en verwijst inwoners door naar de juiste afdeling binnen de gemeente;
  • Ondersteuning bieden aan (bestaande) klanten;
  • Communicatie via verschillende kanalen zoals telefoon, chat, e-mail en social media.

Word een KCC medewerker

Wij bieden de opleiding tot KCC medewerker Sociaal Domein aan.  Je bent vaak het eerste aanspreekpunt waarbij je tijdens een telefoongesprek achterhaalt waar de behoefte van de burger ligt. Om een goede inschatting te kunnen maken is het van belang dat je beschikt over brede kennis van wet- en regelgeving en dat je beschikt over goede communicatie technieken die je als KCC medewerker nodig hebt.

Wat leer je in de opleiding?

  • De basisprincipes van de Participatiewet, Jeugdwet en Wmo;
  • De juiste vragen stellen om de doelgroep van de klant te bepalen;
  • De volledige procedure uitleggen en zorgen voor nauwkeurige verslaglegging.

Meer weten over de opleiding? Klik hieronder voor meer informatie!

Werken in het Sociaal Domein

Als KCC medewerker in het Sociaal Domein ben jij het eerste aanspreekpunt voor burgers met hulpvragen. Het is belangrijk dat je goed kunt achterhalen wat de hulpvraag is en wat de burger nodig heeft. Dit vereist kennis van wet- en regelgeving en sterke communicatieve vaardigheden.

Aan de slag als KCC medewerker

Met de KCC opleiding kun je bij veel organisaties aan de slag. Vooral gemeenten bieden veel kansen. Werken bij een gemeente betekent bijdragen aan een goede samenleving en biedt zowel persoonlijke als professionele groei.