Training Oordeelloos Communiceren met Behulp van het Geldspel

Open inschrijving
 499,00
Verdiepend

Met de training oordeelloos communiceren met behulp van het geldspel leer je effectief communiceren met cliënten over financiën. Je leert welke impact schulden hebben op de psychische gezondheid van schuldenaren en hoe je met behulp van het geldspel praktische tips kunt geven om schulden te voorkomen en/of op te lossen.

Met oordeelloos communiceren leer je zeggen wat je bedoelt én horen waar het bij de ander om gaat. Het gaat uit van de waarneembare feiten en van wat er nu leeft en speelt. De taal van medeleven staat centraal. Daarmee kun je een (onbewuste) machtsstrijd overstijgen en bouwen aan een samenwerking vanuit vertrouwen. Oordeelloos communiceren maakt de gesprekspartners bewust van denken, voelen en handelen. Dat draagt bij aan begrip, samenwerking en respect in relaties.

Het geldspel

Het geldspel is een middel om de financiële situatie van de cliënt in kaart te brengen. Tijdens het spelen krijgt de cliënt inzicht in zijn of haar de financiële situatie en de kansen en onmogelijkheden van die situatie. Het maakt geldstromen tastbaar, patronen zichtbaar en vergroot het zelfinzicht. Dat is de eerste stap naar (gedrags)verandering. Om echt resultaat te halen met het spel, moet de spelleider op de juiste manier (oordeelloos) communiceren.

Leerdoelen

De training geeft je de volgende inzichten:

  • Waarom communicatie vaak mis gaat
  • Hoe je met elkaar in contact blijft, ook als emoties hoog oplopen tijdens een gesprek
  • Wat oordeelloos communiceren jou en je client kan brengen
  • Hoe je ontdekt waar jouw verantwoordelijkheid begint en stopt
  • Hoe jij en je gesprekspartner met oordeelloos communiceren kunnen leren op een positieve, eerlijke en open manier te communiceren
  • Hoe je het geldspel gebruikt.

Na de training kun je met toewijding en overgave een schuldenvrij perspectief bieden aan mensen in financiële problemen, zonder dat je de rechten van schuldeisers uit het oog te verliest.

Deze training is voor iedereen die werkt in de financiële zorgverlening, het Sociaal Domein of maatschappelijk werk en die regelmatig te maken heeft met cliënten in financiële problemen.

Instapvoorwaarden en opleidingsniveau

Deze training wordt op hbo-niveau gegeven.

Incompany

Wil je deze training volgen met meerdere collega’s? Incompany is ook mogelijk. Neem contact met ons op voor meer informatie.

Tijdens de training komen deze zaken aan bod:

  • Positief coachen
  • Feiten over schulden, financiële zelfredzaamheid en de huidige schuldensituatie in Nederland
  • Praktijkvoorbeelden van het bestrijden van schulden
  • De rol van het geldspel bij het tegengaan van schulden
  • Het analyseren van bankafschriften: welke informatie haal je hieruit en hoe voorkom je oordelen?
  • Hoe het geldspel werkt

Studiebelasting

De studiebelasting voor deze training is één lesdag. De training start om 09:00 uur en duurt tot 16:00 uur. Daarnaast is het raadzaam om 2 tot 4 uur aan zelfstudie in te plannen.

Investering

De kosten voor de ééndaagse training zijn € 499,- (vrijgesteld van btw). Deze kosten zijn inclusief koffie/thee en lunch. Studiematerialen en toegang tot een persoonlijke online leeromgeving zijn inbegrepen.

Certificering

Na afronding van de training, ontvang je een deelnamebewijs van Kenniscentrum Sociaal Domein.

Accreditering

Kiwa heeft deze training geaccrediteerd als erkende bijscholing met 6 PE-punten. Horus heeft de training geaccrediteerd met 7 PE-punten. De training is geaccrediteerd door het Registerplein met 6,5 punten.

Wat is een open inschrijving? 

Bij een open inschrijving heb je de mogelijkheid om een optie te nemen voor deelname aan de opleiding of training waarin je geïnteresseerd bent, zonder dat hier kosten aan verbonden zijn.
Zodra er voldoende belangstelling is voor de desbetreffende opleiding of training, wordt deze ingepland.
Vervolgens is het aan jou om te beslissen of je daadwerkelijk wilt deelnemen op de geplande datum en locatie.

 499,00

Hulp nodig?

Vragen over het aanbod? Onze mensen helpen je graag verder. Neem contact op via

Incompany

Heb je interesse in een incompanytraining? Lees dan meer over de mogelijkheden.

Wellicht vind je dit ook interessant

Training Omgaan met de Kritische Klant

Weerstand en onbegrepen gedrag komen in het Sociaal Domein vaak voor. Het gesprek kan soms helemaal vastlopen omdat er veel weerstand is en wellicht kun je op dat moment niet gelijk iets bevestigen of ontkrachten. Wat kun je doen om het gesprek een andere wending te geven? Leer het tijdens de training omgaan met de kritische cliënt.

E-learning Effectief communiceren

Voer je wel eens een gesprek waarbij je merkt dat hetgeen wat je over wilt brengen niet begrepen wordt zoals jij het bedoelt? Of heb je misschien moeite met luisteren, omdat je snel afgeleid bent of snel een mening hebt over hetgeen de ander je vertelt? In de e-learning effectief communiceren krijg je praktische handvatten om met dit soort situaties om te gaan, waardoor je leert om effectiever te communiceren.

Training Klachtenfunctionaris (2 dagen)

Wil jij een bijdrage leveren aan de kwaliteit van de dienstverlening binnen het Sociaal Domein? Ben je communicatief sterk, kun je goed luisteren en denk jij in oplossingen? Dan is de tweedaagse training Klachtenfunctionaris Sociaal Domein zeer geschikt voor je!