Als professional binnen het Sociaal Domein is voortdurende groei en bijblijven van cruciaal belang. Daarom organiseren wij hét evenement voor Wmo consulenten: De Nationale Bijscholingsdag. Boordevol met trainingen, informatieve stands en ontmoetingen.
Je hebt de kans om andere vakgenoten te ontmoeten en waardevolle connecties te leggen, terwijl je geniet van een hapje en een drankje. Je kunt je kennis verbreden en in gesprek gaan op onze kennismarkt met inspirerende stands. Op de Nationale Bijscholingsdag word je volledig op de hoogte gebracht van de laatste ontwikkelingen in jouw vakgebied. Bovendien kun je je verdiepen in onderwerpen die jou specifiek interesseren. De keuze van welke training(en) je wilt volgen, ligt volledig bij jou, waardoor je in slechts één dag waardevolle kennis opdoet die direct toepasbaar is binnen jouw werkzaamheden.
De focus van de Nationale Bijscholingsdag ligt volledig op jouw professionele groei. Tijdens de dag heb je de mogelijkheid om drie workshops te volgen naar eigen keuze. De workshops worden gegeven door ervaren docenten die de theorie en praktische vaardigheden op een inspirerende manier overbrengen.
09:15 – 09:45 uur. Inloop en kennismaken met collega’s op het Netwerkplein
09:45 – 10:00 uur. Dagopening
10:00 – 10:15 uur. Pitchen standhouders
10:30 – 12:00 uur. Workshop ronde 1
12:00 – 13:00 uur. Pauze, een goed verzorgde lunch en diverse activiteiten op het Netwerkplein
13:00 – 14:30 uur. Workshop ronde 2
15:00 – 16:30 uur. Workshop ronde 3
16:30 uur. Naborrelen op het Netwerkplein
De Nationale Bijscholingsdag voor Wmo consulenten vindt plaats in Lumen Hotel & Events Zwolle.
Adres: Stadionplein 20, 8025 CP Zwolle
De uitvoering van de Wmo 2015 wordt niet alleen bepaald door de wet maar ook door de jurisprudentie, met name de jurisprudentie van de Centrale Raad van Beroep. Daarom is het belangrijk altijd op de hoogte te zijn van actuele jurisprudentie. Dit actualiteitencollege helpt uitvoerenden, kwaliteitsmedewerkers en beleidsmedewerkers daarbij. In kort bestek wordt je weer helemaal bijgepraat.
“Wil je zeker weten dat je geen belangrijke jurisprudentie mist, volg dan het Actualiteitencollege!”
Kennisniveau workshop: Basistraining ten aanzien van het onderwerp.
Deze workshop wordt gegeven in workshopronde 1.
Het afgelopen jaar hebben we te maken gehad met de eerste grote verandering rondom beschermd wonen sinds de decentralisatie. Het komende jaar zal er nog meer gaan veranderen rondom beschermd wonen. Denk hierbij aan de verdere decentralisatie van beschermd wonen naar alle gemeenten en het woonplaatsbeginsel, waarvan het wetsvoorstel in januari is ingediend bij de Tweede Kamer. Het wordt een spannende periode, gaat het woonplaatsbeginsel door in 2024 of toch niet?
Verder roept beschermd wonen vaak veel vragen op. Wanneer is er wel of geen sprake van beschermd wonen? Wat zijn de toelatingseisen? Welke gemeente is verantwoordelijk bij de landelijke toegang? Tijdens deze workshop word je globaal op de hoogte gebracht over de belangrijkste zaken rondom beschermd wonen en het indiceren van beschermd wonen.
Houd jij je bezig met het indiceren van beschermd wonen, wil je dit in de toekomst gaan doen of wil je gewoon meer weten over beschermd wonen? Dan is deze workshop geschikt voor jou!
Kennisniveau workshop: Basistraining ten aanzien van het onderwerp.
Deze workshop wordt gegeven in workshopronde 2.
Zonder mantelzorg geen zorg. In Nederland geeft 35% van de mensen die zestien jaar of ouder zijn mantelzorg; dit zijn om en nabij 5,5 miljoen mensen. Dit percentage zal in de komende jaren alleen maar gaan stijgen. Als professional in het sociaal domein hebben we een verantwoordelijkheid om tijdens het keukentafelgesprek goed te signaleren hoe het met de mantelzorger gaat.
Maar wat zijn die signalen? En hoe kun je (preventief) hier in handelen? Tijdens deze workshop krijg je niet alleen actualiteiten rondom mantelzorg mee, maar gaan we ook aan de slag aan de hand van Positieve Gezondheid hoe de mantelzorger meer regie gaat voeren over een goede balans tussen zorgen voor de ander en zelfzorg.
“Ik kan nu een betere inschatting maken hoe het gaat met de mantelzorger, en weet hoe ik dit gesprek aan kan gaan om haar/hem te helpen!”
Kennisniveau: Basistraining ten aanzien van het onderwerp.
Deze workshop wordt gegeven in workshopronde 2.
Het goed kennen van jouw positie is een goede houvast bij het nemen van regie in het gesprek. Je leert in deze workshop wat jouw positie is als Wmo consulent binnen de gemeentelijke setting. Je leert ook hoe je hiervan gebruik maakt tijdens je werk thuis bij de cliënt. Dat helpt weer om een goed gesprek te hebben met je cliënt, die je optimaal op de eigen kracht kunt aanspreken. Win-win-winst dus met jou in de regie!
“Verhelderend om zo naar je positie te kijken.”
Kennisniveau: Verdiepingstraining ten aanzien van het onderwerp.
Deze workshop wordt gegeven in workshopronde 2.
Tijdens deze workshop zoomen we in op het gedrag van de cliënt en op jouw reactie. Want het één gaat niet zonder de ander. Je maakt kennis over de verschillende vormen van weerstand en krijg je praktische handvatten om het gesprek om te buigen naar een positief, motiverende invulling. De workshop richt zich op het herkennen van weerstand en het herkennen van jouw aanpak. Tijdens oefeningen gaan we kijken naar jouw gedrag in gesprekken, en krijg je handvatten om mee te nemen in praktijk!
“Tijdens deze workshop kreeg ik het inzicht dat bij weerstand in een gesprek ik daar zelf grote invloed op heb! Leerzaam!”
Kennisniveau: Basistraining ten aanzien van het onderwerp.
Timemanagement |
Het onderwerp gebruikelijke hulp heeft zich sinds 2015 enorm ontwikkeld. Voor de gebruikelijke zorg in de AWBZ die voor bijvoorbeeld begeleiding niet afdwingbaar was, is de eigen kracht in de plaats gekomen. Veel meer hulp is nu gebruikelijk en ook niet-gebruikelijke hulp kan wellicht voor huisgenoten gewoon worden geboden. Deze workshop legt het begrip gebruikelijke hulp in 2024 uit.
Kennisniveau: Basistraining ten aanzien van het onderwerp.
Deze workshop wordt gegeven in workshopronde 2.
Let op: Workshop = vol!
Als consulenten weten we dat het zelfstandig kunnen verplaatsen alles te maken heeft met het regiehouden over je eigen zelfredzaamheid en participatie. Het zal je maar gebeuren dat je niet meer kunt fietsen of dat je te weinig kracht hebt om te hoepen of te trippelen. Toch blijft het selecteren van een voorziening soms lastig. De verwachtingen van de inwoner komen niet altijd overeen met de praktijk. Een voorziening leren gebruiken vraagt soms geduld, doorzettingsvermogen of een grote zakdoek voor de tranen. Wanneer kiezen voor een rolstoel met elektrische ondersteuning en wanneer kiezen we voor een elektrische rolstoel? Wat is essentieel om op te nemen in het pakket van eisen? We willen voorkomen dat de voorzieningen later niet of zeer weinig gebruikt gaat worden. Er is dan wel een resultaat bereikt maar niet de juiste. Hadden we dit kunnen voorkomen met het pakket van eisen of is er nog iets extra’s nodig?
Door meer tijd te besteden aan je uitleg over de voor- en nadelen van een rolstoel of vervoersvoorziening; kan de inwoner zelf een bewustere keuze maken. Er zullen hierdoor minder voorzieningen ongebruikt in de schuur terecht komen.
Kennisniveau: Basistraining ten aanzien van het onderwerp.
Deze workshop wordt gegeven in workshopronde 2.
Let op: workshop = Vol!
Deze workshop gaat over het gebruiken van je tijd en over het maken van keuzes. Elke dag heb je 24 uur ter beschikking. Welke keuzes jij maakt voor de werkbare uren en hoe tevreden je daarover bent, hangt af van hoe slim jij omgaat met je tijd. In deze workshop krijg je inzicht in jouw ambitie, jouw ritme en hoe je daar nu mee omgaat. Dat stelt jou in staat om betere keuzes te maken!
Kennisniveau: Verdiepingstraining ten aanzien van het onderwerp.
Deze workshop wordt gegeven in workshopronde 3.
Wat zegt de Avg over mijn Wmo onderzoek?
Tijdens het geven van trainingen horen we vaak dat consulenten niet goed weten op welke wijze de Avg op hun werk van toepassing is. Hebben we daar nog een keuze in of zitten er verplichtingen aan vast? Het veilig mailen is al wel ingeburgerd maar we moeten wel de ruimte houden om met elkaar te overleggen, toch? Ook als ons gevraagd wordt om een brede uitvraag te doen en de ZRM toe te passen tijdens het huisbezoek, lijkt de kennis over de Avg eerder lastig te zijn dan helpend. Hoe zie ( of ervaar….) jij dat? Welke vragen stellen we aan de inwoner en wat gaan we hierover opschrijven? Het in kaart brengen van het functioneren van de inwoner is voor mij als ergotherapeut altijd de basis geweest voor mijn huisbezoek. Hoe zorgvuldiger hoe beter, maar beter voor wie?
“Ik vond het een mega ingewikkeld onderwerp maar ik snap nu dat ik het vandaag nog kan gaan toepassen; bij het koffiezetapparaat”
Kennisniveau: Basistraining ten aanzien van het onderwerp.
Deze workshop wordt gegeven in workshopronde 3.
Je herkent het vast wel, het “ja-maar…” gesprek, een gesprek waarbij je weerstand ervaart, of een gesprek dat stroef verloopt.
In deze workshop zoomen we in op het taalgebruik van je klant. Welke woorden gebruikt de klant en wat bedoelt hij met deze woorden. We gaan onderzoeken welke woorden weerstand verhogen of juist verlagen. Hoe je kunt aansluiten bij het taalgebruik en de woorden van je klant, hoe het gesprek daardoor soepeler verloopt en je het gesprek nog meer kunt sturen.
Het is nog leuker als we kunnen werken met jouw eigen casus/praktijksituatie. Deze mag je vooraf aanleveren.
Kennisniveau: Basistraining ten aanzien van het onderwerp.
Deze workshop wordt gegeven in workshopronde 3.
Motivational Interviewing, ook wel Motiverende Gespreksvoering, is een gesprekstechniek waarbij de focus ligt op het waarom.
Middels deze techniek krijg je het voor elkaar om het oplossen van de problematiek van onze cliënt in de beleving van cliënt te transformeren van doel naar middel, een middel om intrinsieke doelen te bereiken die jij hebt bevraagd en besproken. Binnen het Sociaal Domein hebben we allemaal te maken met hulpvragen van cliënten. Daarbij ontmoeten we vaak cliënten die vastzitten in hun situatie van nu en een beperkt beeld hebben van hun toekomstperspectief. De Motivational Interviewing leidt tot het verleggen van de focus en zet aan tot gedragsverandering op basis van door cliënt zelf omschreven intrinsieke doelen.
“Na deze workshop werd ik mij bewust van welke invloed mijn manier van vraagstelling heeft op het gedrag van mijn cliënt. Het oplossen van zijn problemen was zijn ultieme doel toen hij binnenkwam. Na ons gesprek ging hij naar buiten en was het oplossen van zijn problemen geen doel meer maar een middel om zijn door mij bevraagde intrinsieke doel te bereiken…..gaaf om mee te maken!”
Kennisniveau: Basistraining ten aanzien van het onderwerp.
Deze workshop wordt gegeven in workshopronde 3.