Deze e-learning is bedoeld voor professionals die werken met inwoners binnen het sociaal domein en in gesprekken willen bijdragen aan duurzame gedragsverandering. Denk aan Wmo consulenten, jeugd en gezinsprofessionals, inkomensconsulenten, klantmanagers, sociaal werkers en andere begeleiders die motivatie en eigen regie van inwoners willen versterken. Zowel startende professionals als ervaren vakmensen kunnen deze e-learning volgen; voorkennis is niet nodig.
Opleidingsniveau
De e-learning is op hbo-niveau.
De e-learning duurt gemiddeld 2 uur. De kosten voor de e-learning zijn €69,- (vrijgesteld van btw).
Unieke online leeromgeving
Voor de e-learning krijg je toegang tot onze online leeromgeving. Je krijgt bij het moment van aanschaf van de e-learning Algemene Wet Bestuursrecht één jaar toegang tot de leeromgeving. Omdat het Sociaal Domein aan verandering onderhevig is, actualiseren wij de lesstof regelmatig. De online leeromgeving is beschikbaar op elke computer, laptop of tablet.
Toetsing en certificering
De e-learning sluit je af met een eindtoets. Als je de e-learning volledig hebt doorlopen en de toetsing met succes afrondt, ontvang je een deelnamebewijs van Kenniscentrum Sociaal Domein.
In het sociaal domein voer je dagelijks gesprekken waarin motivatie, weerstand en gedragsverandering een belangrijke rol spelen. Niet elke inwoner staat direct open voor verandering, terwijl juist jouw manier van communiceren het verschil kan maken. In de e-learning Motiverende gespreksvoering in het Sociaal Domein leer je hoe je gesprekken zo voert dat inwoners zelf in beweging komen.
Tijdens deze e-learning maak je kennis met de basisprincipes van motiverende gespreksvoering en leer je hoe je op een respectvolle en gelijkwaardige manier contact maakt met de inwoner. Er is veel aandacht voor jouw houding als professional en de invloed daarvan op motivatie en veranderbereidheid. Je krijgt inzicht in het proces van gedragsverandering en leert hoe je hier in verschillende fases op kunt aansluiten.
Leerdoelen:
- Je kent de basisprincipes van motiverende gespreksvoering.
- Je kent het belang van jouw houding als professional in het faciliteren van gedragsverandering.
- Je hebt kennis over het proces van gedragsverandering.
- Je leert vragen te stellen om de inwoner zelf te laten nadenken/reflecteren.