Meld je aan voor de Nationale Bijscholingsdag

E-learning De Rol van de Schuldenaar in het Schuldhulpverleningstraject

Online
 69,00
3 uur
Schuldhulpverlening
E-learning

In de e-learning ‘De rol van de schuldenaar in het schuldhulpverleningstraject’ worden verschillende modellen en gesprekstechnieken toegelicht die van toepassing zijn voor het gehele communicatieproces. Welke rol heeft de schuldenaar? Welke rol heb jij als schuldhulpverlener? In deze e-learning leer je er meer over.

Schulden of betalingsachterstanden ontstaan doordat mensen overeenkomsten of verbintenissen die zij zijn aangegaan, niet meer nakomen. Er zijn verschillende maatschappelijke en individuele factoren die invloed hebben op het ontstaan van schulden.

Schulden hebben is vaak niet zozeer een financieel probleem, maar een gedragsissue (uitzonderingen daargelaten). Minder goed omgaan met geld, minder effectieve financiële keuzes hebben geleid tot betalingsachterstanden en uiteindelijk tot (onoplosbare) schulden. Als schuldhulpverlener heb jij een belangrijke taak tijdens het gehele communicatieproces met de cliënt. Van intake tot nazorg.

Leerdoelen

  • Je weet welke maatschappelijke en individuele factoren invloed hebben op het ontstaan van schulden;
  • Je weet uit welke vijf stappen het communicatieproces bestaat;
  • Je weet wat Stress-sensitief werken is;
  • Je weet wat de invloed van stress en schaarste is;
  • Je weet wat tandemregie is en hoe je het moet toepassen;
  • Je kent de belangrijkste gesprekstechnieken die van toepassing zijn tijdens het gehele communicatieproces;
  • Je weet hoe je de cliënt kan begeleiden tijdens en na het proces.

Deze e-learning is bedoeld voor zowel (beginnend) schuldhulpverleners als mensen die meer willen weten over de rol van de schuldenaar in het schuldhulpverleningstraject.  

Opleidingsniveau

De e-learning is op hbo-niveau.

De e-learning duurt gemiddeld 3 uur. De kosten voor de e-learning zijn € 99,- (vrijgesteld van btw).

Unieke online leeromgeving

Voor de e-learning ‘De rol van de schuldenaar in het schuldhulpverleningstraject’ krijg je toegang tot onze online leeromgeving. Je krijgt tot één jaar na het afronden van de e-learning toegang tot de online leeromgeving. Omdat het Sociaal Domein aan verandering onderhevig is, actualiseren wij de lesstof regelmatig. De online leeromgeving is beschikbaar op elke computer, laptop of tablet.

Toetsing en certificering

De e-learning sluit je af met een zelftest. Als je de e-learning volledig hebt doorlopen en de toetsing met succes afrondt, ontvang je een deelnamebewijs van Kenniscentrum Sociaal Domein.

 69,00

Hulp nodig?

Vragen over het aanbod? Onze mensen helpen je graag verder. Neem contact op via

Incompany

Heb je interesse in een incompanytraining? Lees dan meer over de mogelijkheden.

Wellicht vind je dit ook interessant

Training Effectief Communiceren in de Schuldhulpverlening

Hoe communiceer je effectief en zorg je dat jouw boodschap goed overkomt bij je cliënt? In de training 'effectief communiceren in de schuldhulpverlening' werk je aan het hele communicatieproces. Van de basisgesprekstechnieken tot aan gedragsverandering, aan het eind van de dag heb jij communicatietechnieken op zak die werken!

Training Omgaan met de Kritische Klant

Weerstand en onbegrepen gedrag komen in het Sociaal Domein vaak voor. Het gesprek kan soms helemaal vastlopen omdat er veel weerstand is en wellicht kun je op dat moment niet gelijk iets bevestigen of ontkrachten. Wat kun je doen om het gesprek een andere wending te geven? Leer het tijdens de training omgaan met de kritische cliënt.

Opleiding KCC Medewerker Sociaal Domein

Ben jij een uitstekend visitekaartje voor het Sociaal Domein? Volg dan de opleiding KCC medewerker Sociaal Domein. We leren je de benodigde kennis van wet- en regelgeving maar zorgen ook dat je over goede communicatietechnieken beschikt.