Chantal van Birgelen

Al 10 jaar geleden speelde het door mijn hoofd om de opleiding tot Wmo consulent te volgen maar door omstandigheden kwamen er andere banen op mijn pad. Uit functies als Wmo beleidsmedewerker en Projectleider zorg vanuit patiëntenperspectief heb ik veel geleerd over wat mensen met een lichamelijke en psychische beperking ervaren en waar ze tegenaan lopen in het Sociaal Domein en de zorg. Iets waarvan ik toen nog niet wist dat dit me in de huidige functie erg goed van pas zou komen.

Uiteindelijk kwam in 2018 toch weer de mogelijkheid om de opleiding te gaan volgen. Die heb ik met beide handen aangegrepen. En hiervan heb ik geen moment spijt gehad.

Er zijn verschillende opleidingen voor Wmo consulent maar die van Kenniscentrum Sociaal Domein sprak me het meest aan omdat er een formeel examen bij zat, er e-modules in zaten en de opleiding dicht bij mijn woonplaats te volgen was.

De basisopleiding Wmo consulent 2.0 heb ik van het begin tot het eind met enorm veel interesse gevolgd. Elke les was voor mij een klein feestje. Dat klinkt misschien vreemd maar ik merkte vanaf dag 1 dat alle puzzelstukjes van de afgelopen jaren in elkaar vielen.

Wat ik een groot voordeel vond; gedurende de opleiding is er een goede balans tussen theorie en praktijk. De trainers van deze opleiding komen uit het werkveld en weten de actuele stand van zaken zodat ze boeiende praktijkvoorbeelden inbrengen. Deze praktijkvoorbeelden vond ik de kers op de taart. Zo werd de stof, die soms taai leek, elke les tot leven gebracht.

Tijdens de opleiding kwam ik er wel achter dat een stageplek niet vanzelfsprekend was. Bijna niemand van de opleiding had een plek kunnen krijgen. Ikzelf had het geluk dat ik een redelijk netwerk heb binnen Tilburg en omgeving door lid te zijn van de Sociale Raad Tilburg. Door dit netwerk kreeg ik vrij snel een stageplek geregeld. Ik raad toekomstige cursisten dan ook aan om vroeg te beginnen met netwerken om een stageplaats te regelen. LinkedIn is daarbij een handig medium. Voor mij betekende de stageplek een ervaring rijker en ik kon problemen bij de dagelijkse casuïstiek tijdens de opleiding inbrengen.

Nadat de opleiding was afgerond ging ik zoeken naar een weg om bij een gemeente te kunnen starten. Al snel kwam ik erachter dat bij deze functies het merendeel via detachering verloopt. Aangezien er een groot tekort is aan Wmo consulenten werd ik vaak gebeld of ik eens langs wilde komen. Dat heb ik ook gedaan. Uiteindelijk heeft detacheringsbureau Koen me in vaste dienst genomen. Ik was enorm blij, temeer omdat ik op een gegeven moment geen rust meer kreeg door al die kennismakingsgesprekken terwijl ik nog stage liep.

Nu ik een klein jaar meedraai merk ik dat het werk enorm leuk en boeiend is en blijft. Ik vind dit de leukste baan tot nu toe. Hier merk je echt het verschil wat je voor mensen kunt betekenen. Als projectleider stond ik verder van de patiënten af waarvoor je het deed. Maar dit werk geeft meteen resultaat om mensen op de goede weg te helpen en zo lang mogelijk zelfstandig thuis te kunnen laten wonen.

Van origine ben ik econoom. In mijn achterhoofd hou ik dan toch nog altijd in de gaten hoe het werk beter en efficiënter kan. Nu ik 4 gemeenten heb gezien valt het me op dat elke gemeente toch nog zoekende is om hun werkprocessen efficiënter in te richten; wachttijden kunnen soms flink oplopen. Het zou handig zijn om eens bij elkaar in de keuken te kijken en het goede van elkaar over te nemen. Sommige gemeenten hebben het goed op orde. Daar kunnen andere gemeenten veel van leren.

Ik kan zeggen dat geen enkele dag in mijn werk hetzelfde is. In Zeeland heb ik 5 maanden huisbezoeken gecombineerd met telefonische herindicaties. Dat vond ik een erg fijne combinatie; hele dagen op kantoor en alleen telefonische indicaties afnemen geeft mij minder energie en voldoening dan mensen face-to-face zien. Door mensen en hun leefomgeving te zien, kun je veel beter inschatten of ze hulp nodig hebben of dat er moet worden op- of opgeschaald of desnoods gestopt. Soms zijn er natuurlijk opdrachten waarbij er alleen telefonisch geïndiceerd moet worden om achterstanden weg te werken. Ook dat hoort erbij.

In dit werk merk ik ook dat het ontzettend belangrijk is om je goed te kunnen verplaatsen in mensen en een luisterend oor te bieden. Vragen en doorvragen zijn daarnaast de meest belangrijke zaken om tot een goed onderzoek en oordeel en dus tot een goed besluit te komen. De bekende LSD-methode waarbij mensen zich gehoord en begrepen voelen. Doordat ik deze houding aanneem, accepteren mensen ook makkelijker het advies, ook als dat voor hen minder goed uitpakt. Een duidelijke uitleg speelt daarin ook een grote rol.

Daarnaast ervaar ik het als een meerwaarde dat ik mijn persoonlijke ervaringen met de Wmo kan inbrengen. Mensen zijn vaak blij met tips over eenvoudige hulpmiddelen en de ervaringen die ik met hen deel. Ik merk dat mensen zich sneller begrepen voelen als ze weten dat ik ook de “klappen van de Wmo” heb doorstaan en nog steeds doorsta.

Al met al hoop ik dat ik dit werk nog lang mag blijven doen. Want niets is zo mooi om elke dag mensen te mogen helpen in een kwetsbare en vaak moeilijke periode in hun leven!

Hulp nodig?

Onze adviseurs helpen je graag verder. Neem contact op via

Nieuwsgierig geworden?

Bekijk dan ons volledige opleidingsaanbod.