Actueel
Contact
Account
Opleiden
Wet maatschappelijke ondersteuning
Opleidingen
Klassikaal
Blended
Online
Trainingen
Klassikaal
Online
Vakmodule
E-learnings
Webinars
Micro-learnings
Online leeromgeving
Incompany
Evenementen
Handboeken
Magazines
Maatwerk
Participatiewet
Opleidingen
Klassikaal
Online
Trainingen
Klassikaal
Online
E-learnings
Webinars
Micro-learnings
Online leeromgeving
Incompany
Evenementen
Magazines
Maatwerk
Schuldhulpverlening
Opleidingen
Klassikaal
Online
Trainingen
Klassikaal
Online
E-learnings
Webinars
Micro-learnings
Online leeromgeving
Incompany
Evenementen
Handboeken
Magazines
Maatwerk
Jeugd
Opleidingen
Klassikaal
Online
Trainingen
E-learnings
Webinars
Micro-learnings
Online leeromgeving
Incompany
Magazines
Professionele ontwikkeling
Opleidingen
Trainingen
E-learnings
Webinars
Micro-learnings
Online leeromgeving
Magazines
Incompany
Vertrouwenspersoon
Opleidingen
Trainingen
Alle vakgebieden
Opleidingen
Klassikaal
Blended
Online
Trainingen
Klassikaal
Online
Vakmodule
E-learnings
Webinars
Micro-learnings
Online leeromgeving
Incompany
Evenementen
Handboeken
Magazines
Maatwerk
Studie advies
Advies & Interim
Voor organisaties
Interim Professionals
Toekomstgerichte Organisatiestrategie
Visie
Organisatiestructuur
Capaciteit
Werving en selectie
Interim professionals
Tijdelijk projectteam herindicaties
Inservice-traject
Servicebureau
Persoonlijke ontwikkeling
Coaching
Duurzame inzetbaarheid
Leiderschap
Communicatie
Financiën
Servicebureau
Werving en selectie
Contact
Voor professionals
Werken in het sociaal domein
Docent worden, consulent blijven
Loopbaanbegeleiding
Coaching
Werken in het sociaal domein
Evenementen
Over Evenementen
Agenda Evenementen
Kennispartner & standhouder
Unieke goodiebags
Het meerjarenplan
Werkgebieden
Wmo
Schuldhulpverlening
Participatie
Jeugdzorg
Vertrouwenspersoon
Diensten
Opleiden
Online leerplatform
Incompany
Studie advies
Evenementen
Handboeken
Magazine Samen Sociaal Domein
Detacheren
Over ons
Over ons
Ons verhaal
Ons team
Onze leslocaties
Reviews
Veelgestelde vragen
Werken bij
Actueel
Contact
Opleiden
Wet maatschappelijke ondersteuning
Opleidingen
Klassikaal
Blended
Online
Trainingen
Klassikaal
Online
Vakmodule
E-learnings
Webinars
Micro-learnings
Online leeromgeving
Incompany
Evenementen
Handboeken
Magazines
Maatwerk
Participatiewet
Opleidingen
Klassikaal
Online
Trainingen
Klassikaal
Online
E-learnings
Webinars
Micro-learnings
Online leeromgeving
Incompany
Evenementen
Magazines
Maatwerk
Schuldhulpverlening
Opleidingen
Klassikaal
Online
Trainingen
Klassikaal
Online
E-learnings
Webinars
Micro-learnings
Online leeromgeving
Incompany
Evenementen
Handboeken
Magazines
Maatwerk
Jeugd
Opleidingen
Klassikaal
Online
Trainingen
E-learnings
Webinars
Micro-learnings
Online leeromgeving
Incompany
Magazines
Professionele ontwikkeling
Opleidingen
Trainingen
E-learnings
Webinars
Micro-learnings
Online leeromgeving
Magazines
Incompany
Vertrouwenspersoon
Opleidingen
Trainingen
Alle vakgebieden
Opleidingen
Klassikaal
Blended
Online
Trainingen
Klassikaal
Online
Vakmodule
E-learnings
Webinars
Micro-learnings
Online leeromgeving
Incompany
Evenementen
Handboeken
Magazines
Maatwerk
Studie advies
Advies & Interim
Voor organisaties
Interim Professionals
Toekomstgerichte Organisatiestrategie
Visie
Organisatiestructuur
Capaciteit
Persoonlijke ontwikkeling
Duurzame inzetbaarheid
Leiderschap
Communicatie
Financiën
Servicebureau
Werving en selectie
Contact
Voor professionals
Werken in het sociaal domein
Docent worden, consulent blijven
Loopbaanbegeleiding
Coaching
Werken in het sociaal domein
Evenementen
Over Evenementen
Agenda Evenementen
Kennispartner & standhouder
Unieke goodiebags
Het meerjarenplan
Werkgebieden
Wmo
Schuldhulpverlening
Participatie
Jeugdzorg
Vertrouwenspersoon
Diensten
Opleiden
Online leerplatform
Incompany
Studie advies
Evenementen
Handboeken
Magazine Samen Sociaal Domein
Detacheren
Over ons
Over ons
Ons verhaal
Ons team
Onze leslocaties
Reviews
Veelgestelde vragen
Werken bij
Actueel
Contact
Home
>
QuickScan – Voldoet jouw organisatie aan de wettelijke verplichtingen?
QuickScan – Voldoet jouw organisatie aan de wettelijke verplichtingen?
QuickScan - Wettelijke verplichtingen
1
Introductie
2
PSA-beleid
3
RI&E
4
PAGO
5
Interne meldregeling
6
Uitkomst QuickScan
Met sociale veiligheid streven we naar een
veilig werkklimaat
waarin mensen zich vrij en veilig (beschermd) voelen om zichzelf te zijn en zich te uiten. Als werkgever ben je wettelijk verplicht om gestructureerd aandacht te geven en te werken aan het voorkomen van psychosociale arbeidsbelasting (PSA) op de werkvloer. Hiermee voorkomt en beperkt een werkgever (gezondheids)klachten bij zijn medewerkers. De Arbowet onderscheidt PSA in vijf thema’s: discriminatie, (seksuele) intimidatie, agressie, pesten en werkdruk.
Als werkgever is het van belang om zaken te regelen rondom deze thema’s: om ze te beperken op de werkvloer en om veiligheid te creëren. Dit is wettelijk verplicht en brengt daarnaast voordelen met zich mee, zoals:
- Een lager ziekteverzuim
- Positieve naamsbekendheid
- Hogere productiviteit
- Minder verloop
- Hogere omzet
Voor wie?
Deze QuickScan is geschikt voor OR-leden/preventiemedewerkers /HR adviseurs/vertrouwenspersonen en het management.
Tijdsinvestering:
5-10 minuten
Type vragen
: gesloten vragen
Heeft jouw organisatie beleid opgesteld tegen psychosociale arbeidsbelasting?
Elke werkgever is verplicht een veilige werkomgeving te creëren en beleid te formuleren op gebied van PSA. Dus wat vind je (visie) als organisatie van PSA op de werkvloer. Welke norm stel je als organisatie voor je bedrijf, hoe werkt je aan het voorkomen van PSA op de werkvloer (preventie), wat doe je als PSA voor komt binnen de organisatie en hoe meet je de mate van PSA in je organisatie. Er moet duidelijk staan vermeld hoe PSA wordt voorkomen of beperkt en wat risico’s kunnen zijn voor jouw organisatie.
In jouw arbobeleid moet in ieder geval het volgende staan:
- Hoe je werkt aan het verminderen van de arbeidsrisico’s op basis van de RI&E (risico-inventarisatie en -evaluatie).
- Het ziekteverzuimbeleid: hoe gaat de organisatie om met zieke werknemers?
- Regeling BHV: hoe heeft de organisatie de bedrijfshulpverlening georganiseerd?
- Er is een preventiemedewerker aangewezen.
- Een protocol voor ongewenste omgangsvormen, inclusief klachtenprocedure en klachtencommissie.
- Werkgever moet PAGO aanbieden voor bepaalde werkzaamheden (o.a. geluid, gevaarlijke stoffen, beeldschermwerk)
Ja
Nee
Hoe vaak wordt het arbobeleid geëvalueerd?
1x per jaar
1x per 2 jaar
1x per 3 jaar
1x per 4 jaar
1x per 5 jaar
Niet bekend of wordt niet geëvalueerd.
Heeft uw organisatie een RI&E (risico-inventarisatie en -evaluatie) uitgevoerd?
Een RI&E staat voor Risico-inventarisatie en -evaluatie. Het is een verplicht instrument voor werkgevers in Nederland om de risico's op het gebied van veiligheid, gezondheid en welzijn binnen hun bedrijf in kaart te brengen.
Bij een RI&E worden o.a. de volgende stappen doorgaans uitgevoerd:
- Inventarisatie: Het identificeren van alle mogelijke risico's die werknemers kunnen tegenkomen in hun werkomgeving. Dit kan bijvoorbeeld gaan om fysieke gevaren, zoals onveilige machines, maar ook om psychosociale risico's, zoals werkdruk en pesten. Let op, tegenwoordig moeten ook de grondoorzaken genoemd worden.
- Evaluatie: Na de inventarisatie worden de geïdentificeerde risico's geëvalueerd om te bepalen welke het meest urgent zijn en welke maatregelen er moeten worden genomen om deze risico's te beperken of te elimineren.
- Plan van Aanpak: Op basis van de evaluatie wordt er een plan van aanpak opgesteld waarin staat welke maatregelen er genomen moeten worden, wie verantwoordelijk is voor de uitvoering ervan, en binnen welke termijn deze maatregelen gerealiseerd moeten zijn.
Ja
Nee
Is de laatste uitgevoerde RI&E nog actueel?
In de Arbowet is niet vastgelegd hoe lang een RI&E geldig is. Toch is het verstandig je RI&E minimaal 1x per jaar te evalueren om te kijken of hij nog actueel, betrouwbaar en gebaseerd op de laatste stand van kennis/techniek is.
Verandert er iets in je bedrijf wat voor grote risico’s zorgt voor je medewerkers? Pas je RI&E dan direct aan, dit staat in artikel 5 van de Arbowet. Je inventariseert opnieuw welke risico’s er in je bedrijf spelen. Naast veranderingen in je bedrijf, kunnen ook veranderingen in de wet invloed hebben op je RI&E. Het evalueren en bijwerken van het Plan van Aanpak is een continue proces.
Ja
Nee
Zijn in de RI&E in elk geval de volgende onderdelen opgenomen?
Elke organisatie heeft natuurlijk een unieke RI&E, maar er zijn wel een paar eisen volgens
artikel 5 van de Arbowet
waaraan een RI&E moet voldoen:
A. Een overzicht van de risico’s die het werk binnen de organisatie meebrengt.
B. Een beschrijving van de maatregelen die worden getroffen om deze risico’s en gevaren te beperken. Denk hierbij aan de bronoorzaken.
C. Een extra overzicht van risico’s voor bijzondere categorieën werknemers (bijvoorbeeld voor vrouwen die zwanger zijn)
D. Een beschrijving hoe werknemers toegang hebben tot een deskundig persoon of de arbodienst (denk aan: preventiemedewerkers, bedrijfsartsen, veiligheidsdeskundigen, arbeids- en organisatiedeskundigen en arbeidshygiënisten).
E. Een bijhorend plan van aanpak met maatregelen om de risico’s te voorkomen of te beperken. Bij elke maatregel moet ook worden beschreven binnen welk termijn deze wordt uitgevoerd en wie hiervoor verantwoordelijk is.
F. Iedere werknemer moet kennis kunnen nemen van de RI&E.
Ja
Nee
Is jouw RI&E getoetst door een kerndeskundige?
In de meeste gevallen is een organisatie verplicht om zijn RI&E te laten toetsen. Als dit niet verplicht is, raden we je alsnog aan om deze te laten toetsen, omdat dit ervoor zorgt dat alle onderdelen goed zijn meegenomen. Ook kan het zijn dat vanuit certificeringseisen een toetsing verplicht is. Eén van de grootste risico’s in elke organisatie is psychosociale arbeidsbelasting. Het is daarom
verplicht
om dit risico mee te nemen in je RI&E. Om de huidige stand van zaken op gebied van PSA binnen jouw organisatie in beeld te krijgen is het nodig onderzoek te doen onder de medewerkers.
Er zijn een paar situaties waarin toetsing niet verplicht is:
- Wanneer jouw personeel bij elkaar opgeteld voor maximaal 40 uur per week personeel in dienst heeft (de werkgever telt hierin niet mee, stagiaires weer wel)
- Als je maximaal 25 medewerkers (aantal personen/ arbeidsovereenkomsten niet Fte) in dienst hebt en gebruik maakt van een RI&E-instrument erkend branche-instrument. Gebruik je een instrument dat een icoontje heeft met RI&E en een groene vink? Dan is dat instrument erkend.
Ja
Nee
Is het Plan van Aanpak die opgesteld is ingestemd door de OR?
Een RI&E met bijhorend Plan van Aanpak kan in een organisatie pas in werking treden na instemming van de ondernemingsraad. Dit staat in artikel 5, lid 6: werknemers hebben via het instemmingsrecht van de ondernemingsraad inspraak in het vaststellen van de RI&E en het plan van aanpak. In de Wet op de ondernemingsraden (WOR) staat dat de OR instemmingsrecht heeft op o.a. regelingen op het gebied van arbeidsomstandigheden, het ziekteverzuim en het re-integratiebeleid (artikel 27 lid 1 sub d). Dit houdt in dat de werkgever de instemming van de OR moet verkrijgen voordat er wijzigingen kunnen worden doorgevoerd in bijvoorbeeld het arbobeleid, ziekteverzuimregelingen, of re-integratieprotocollen.
Ja
Nee
Heeft de organisatie een preventief arbeidsgezondheidskundig onderzoek uitgevoerd PAGO?
Dit is een onderzoek gericht op de medewerkers van een organisatie. Met dit onderzoek wordt inzichtelijk waar de medewerkers schade opgelopen hebben (mede) door het werk. Met de uitvoering straal je als werkgever betrokkenheid uit naar de werknemers. Er zijn verschillende onderzoeken mogelijk. Zo’n onderzoek wordt vaak uitgevoerd door de Arbodienst. In de PAGO worden alleen aspecten van de gezondheid onderzocht die een relatie hebben met de gevaren en risico’s in het werk.
Ja
Nee
Heeft u (indien 50 medewerkers) een interne meldregeling voor vermoedens van misstanden?
Indien een werkgever 50 werknemers heeft is het verplicht om vast te leggen hoe met interne melding van een vermoeden van een misstand wordt omgegaan. De eisen waaraan deze procedure moet voldoen staat in artikel 2 van de Wet bescherming klokkenluiders. Als je als organisatie minder dan 50 werknemers hebt is het nog steeds van grote waarde om het alsnog geregeld te hebben. De misstanden reiken verder dan grensoverschrijdend gedrag en andere vormen van sociale onveiligheid. Het gaat hier bijvoorbeeld ook over fraude en diefstal.
Heeft de organisatie meer dan 249 werknemers? Dan geldt dat de organisatie een interne meldprocedure moet hebben die voldoet aan de eisen van de Wet bescherming klokkenluiders.
Er zijn uitzondering voor organisaties met minder dan 50 werknemers, want sommige werkgevers met minder dan 50 werknemers moeten alsnog voldoen aan de eisen van de Wet bescherming klokkenluiders. Voor welke werkgevers dit van toepassing is lees je in artikel 2, eerste en derde lid van de Wet bescherming klokkenluiders.
Ja
Nee
Is de interne meldregeling op de juiste manier bekend gemaakt?
De werkgever is verplicht om zijn werknemers schriftelijk of elektronisch informatie te geven over:
• De interne meldprocedure
• De manier waarop een vermoeden van een misstand extern gemeld kan worden.
• De rechtsbescherming van een werknemers bij het melden van een vermoeden van een misstand.
Ja
Nee
Heeft de OR deze interne meldregeling bij het vaststellen, intrekken of wijzigingen ingestemd?
Bij een besluit tot vaststellen, wijzigen of intrekken van een interne meldregeling heeft de ondernemingsraad instemmingsrecht. Dit staat in artikel 27, derde lid, van de WOR. Indien een organisatie niet verplicht is voor het hebben van een OR, dan is het van belang dat de helft van de werknemers moet instemmen bij een besluit op de interne meldregeling.
Ja
Nee
Dit veld is verborgen bij het bekijken van het formulier
Uitkomst berekening
Vul hieronder je e-mailadres in om je resultaat te zien.
(Vereist)
E-mailadres invoeren
E-mailadres bevestigen
Naam
(Vereist)
Voornaam
Achternaam