Actueel
Contact
Account
Opleiden
Wet maatschappelijke ondersteuning
Opleidingen
Klassikaal
Blended
Online
Trainingen
Klassikaal
Online
Vakmodule
E-learnings
Webinars
Micro-learnings
Online leeromgeving
Incompany
Evenementen
Handboeken
Magazines
Maatwerk
Participatiewet
Opleidingen
Klassikaal
Online
Trainingen
Klassikaal
Online
E-learnings
Webinars
Micro-learnings
Online leeromgeving
Incompany
Evenementen
Magazines
Maatwerk
Schuldhulpverlening
Opleidingen
Klassikaal
Online
Trainingen
Klassikaal
Online
E-learnings
Webinars
Micro-learnings
Online leeromgeving
Incompany
Evenementen
Handboeken
Magazines
Maatwerk
Jeugd
Opleidingen
Klassikaal
Online
Trainingen
E-learnings
Webinars
Micro-learnings
Online leeromgeving
Incompany
Magazines
Professionele ontwikkeling
Opleidingen
Trainingen
E-learnings
Webinars
Micro-learnings
Online leeromgeving
Magazines
Incompany
Vertrouwenspersoon
Opleidingen
Trainingen
Alle vakgebieden
Opleidingen
Klassikaal
Blended
Online
Trainingen
Klassikaal
Online
Vakmodule
E-learnings
Webinars
Micro-learnings
Online leeromgeving
Incompany
Evenementen
Handboeken
Magazines
Maatwerk
Studie advies
Advies & Interim
Voor organisaties
Interim Professionals
Toekomstgerichte Organisatiestrategie
Visie
Organisatiestructuur
Capaciteit
Werving en selectie
Interim professionals
Tijdelijk projectteam herindicaties
Inservice-traject
Servicebureau
Persoonlijke ontwikkeling
Coaching
Duurzame inzetbaarheid
Leiderschap
Communicatie
Financiën
Servicebureau
Werving en selectie
Contact
Voor professionals
Werken in het sociaal domein
Docent worden, consulent blijven
Loopbaanbegeleiding
Coaching
Werken in het sociaal domein
Evenementen
Over Evenementen
Agenda Evenementen
Kennispartner & standhouder
Unieke goodiebags
Het meerjarenplan
Werkgebieden
Wmo
Schuldhulpverlening
Participatie
Jeugdzorg
Vertrouwenspersoon
Diensten
Opleiden
Online leerplatform
Incompany
Studie advies
Evenementen
Handboeken
Magazine Samen Sociaal Domein
Detacheren
Over ons
Over ons
Ons verhaal
Ons team
Onze leslocaties
Reviews
Veelgestelde vragen
Werken bij
Actueel
Contact
Opleiden
Wet maatschappelijke ondersteuning
Opleidingen
Klassikaal
Blended
Online
Trainingen
Klassikaal
Online
Vakmodule
E-learnings
Webinars
Micro-learnings
Online leeromgeving
Incompany
Evenementen
Handboeken
Magazines
Maatwerk
Participatiewet
Opleidingen
Klassikaal
Online
Trainingen
Klassikaal
Online
E-learnings
Webinars
Micro-learnings
Online leeromgeving
Incompany
Evenementen
Magazines
Maatwerk
Schuldhulpverlening
Opleidingen
Klassikaal
Online
Trainingen
Klassikaal
Online
E-learnings
Webinars
Micro-learnings
Online leeromgeving
Incompany
Evenementen
Handboeken
Magazines
Maatwerk
Jeugd
Opleidingen
Klassikaal
Online
Trainingen
E-learnings
Webinars
Micro-learnings
Online leeromgeving
Incompany
Magazines
Professionele ontwikkeling
Opleidingen
Trainingen
E-learnings
Webinars
Micro-learnings
Online leeromgeving
Magazines
Incompany
Vertrouwenspersoon
Opleidingen
Trainingen
Alle vakgebieden
Opleidingen
Klassikaal
Blended
Online
Trainingen
Klassikaal
Online
Vakmodule
E-learnings
Webinars
Micro-learnings
Online leeromgeving
Incompany
Evenementen
Handboeken
Magazines
Maatwerk
Studie advies
Advies & Interim
Voor organisaties
Interim Professionals
Toekomstgerichte Organisatiestrategie
Visie
Organisatiestructuur
Capaciteit
Persoonlijke ontwikkeling
Duurzame inzetbaarheid
Leiderschap
Communicatie
Financiën
Servicebureau
Werving en selectie
Contact
Voor professionals
Werken in het sociaal domein
Docent worden, consulent blijven
Loopbaanbegeleiding
Coaching
Werken in het sociaal domein
Evenementen
Over Evenementen
Agenda Evenementen
Kennispartner & standhouder
Unieke goodiebags
Het meerjarenplan
Werkgebieden
Wmo
Schuldhulpverlening
Participatie
Jeugdzorg
Vertrouwenspersoon
Diensten
Opleiden
Online leerplatform
Incompany
Studie advies
Evenementen
Handboeken
Magazine Samen Sociaal Domein
Detacheren
Over ons
Over ons
Ons verhaal
Ons team
Onze leslocaties
Reviews
Veelgestelde vragen
Werken bij
Actueel
Contact
Home
>
QuickScan – Hoe stimuleer je sociale veiligheid?
QuickScan – Hoe stimuleer je sociale veiligheid?
QuickScan - Sociale Veiligheid
1
Introductie QuickScan
2
Gedragscode
3
Klachtenprocedure
4
Vertrouwenspersoon
5
Trainingen
6
Uitkomst QuickScan
Sociale en psychologische veiligheid hebben veel impact op een organisatie. Wanneer we spreken van een sociaal veilige werkomgeving betekent dit dat medewerkers respectvol met elkaar omgaan en zichzelf kunnen zijn. Het zijn vitale medewerkers en er is ruimte voor bijvoorbeeld het maken van fouten. Het houdt ook in dat op het werk onbewust bekwaam integer wordt gehandeld en bewust bekwaam integer gedrag wordt gestimuleerd.
Een werkgever kan werken aan een sociaal veilige werkomgeving door ongewenst gedrag te voorkomen. Dat kan met diverse preventieve instrumenten.
In deze Quickscan nemen we je mee in de belangrijkste instrumenten die je als organisatie kan inzetten om sociale veiligheid te stimuleren.
Voor wie?
Deze Quickscan is geschikt voor OR-leden/preventiemedewerkers/HR-adviseurs/vertrouwenspersonen en het management.
Tijdsinvestering:
5-10 minuten
Type vragen:
gesloten vragen
Heeft jouw organisatie een gedragscode opgesteld?
In een gedragscode staan gedragsregels hoe medewerkers binnen een organisatie met elkaar, klanten en eigendommen van het bedrijf om moeten gaan. In een gedragscode moet duidelijk staan wat de regels zijn met betrekking tot ongewenst gedrag en hoe hier naar wordt gehandeld. Het moet duidelijk zijn wat bedoeld wordt met ongewenst gedrag, hoe de organisatie dit ziet en hoe hiermee wordt omgegaan.
Ja
Nee
Wordt deze gedragscode gecommuniceerd met medewerkers?
Zorg dat de gedragscode bij alle medewerkers bekend is en maak het tot onderdeel van het (aanvullende) arbeidsvoorwaardenreglement, zoals een personeelshandboek waarnaar verwezen wordt. Neem het daarnaast mee in sollicitatiegesprekken en functioneringsgesprekken, zo hou je als werkgever de code levend. Andere manieren om de gedragsode te communiceren zijn informatiebijeenkomsten, campagnes of het delen van artikelen op het intranet.
Ja
Nee
Heeft u organisatie een klachtenprocedure/regeling opgesteld?
Een klachtenprocedure/regeling is een nog niet verplicht onderdeel van het PSA -beleid. Toch is een klachtenprocedure/regeling een goed middel dat kan bijdragen aan een veilige werkomgeving. Een klachtenregeling ongewenste omgangsvormen is een formele route die medewerkers een extra optie biedt om een melding over ongewenste omgangsvormen aan te kaarten. Dit werkt als het informeel niet lukt om de melding te doen, als de betrokkene bijvoorbeeld niet openstaat om het gesprek aan te gaan. Dus als een persoon ongewenst gedrag ervaart, kan hij op grond van een klachtenregeling een klacht indienen bij de klachtencommissie.
Ja
Nee
Zijn in de klachtenprocedure in elk geval de volgende onderdelen opgenomen?
In een klachtenregeling/procedure moet in elk geval het volgende vermeld staan:
A. De manier waarop een klacht kan worden ingediend.
B. De wijze waarop de klacht moet worden behandeld door de klachtencommissie en organisatie.
C. De geldende termijn waarbinnen een klacht moet worden onderzocht.
D. De wijze waarop de betrokken partijen bij een klacht rechtsbescherming genieten.
Ja
Nee
Is er een klachtencommissie aangesteld?
Bij het opstellen van een klachtenprocedure is het van belang om een klachtencommissie aan te stellen. Zo’n commissie wordt benoemd door de werkgever en is bevoegd om klachten in behandeling te nemen en hier uitspraken over te doen. Dit kan intern of extern geregeld worden. Bij voorkeur dient de klachtencommissie te bestaan uit minimaal 3 personen met in elk geval ervaring in het behandelen van ongewenste omgangsvormen en arbeidsrecht.
Ja
Nee
Is deze klachtenprocedure vindbaar en bekend gemaakt aan de medewerkers?
Is er bijvoorbeeld een duidelijk stappenplan hoe medewerkers een melding kunnen doen en wat ze daarna kunnen verwachten? Wordt dit herhaaldelijk gecommuniceerd? Staat dit op een vaste plek op het intranet?
Ja
Nee
Is de klachtenprocedure afgestemd met de OR?
De OR heeft instemmingsrecht voor het vaststellen, wijzigen of intrekken van regelingen met betrekking tot de behandeling van klachten van werknemers (artikel 27 lid 1 sub WOR).
Ja
Nee
Is er een intern/extern onafhankelijk vertrouwenspersoon aangesteld binnen uw organisatie?
Bedrijven zijn volgens de Arbowet verplicht om hun medewerkers te beschermen tegen psychosociale arbeidsbelasting. Daaronder vallen agressie en geweld, (seksuele) intimidatie, pesten, discriminatie en werkdruk. Organisaties moeten hiervoor een beleid opstellen en uitvoeren. De aanstelling van een vertrouwenspersoon kan in dit geval een belangrijk onderdeel van het beleid zijn.
Een vertrouwenspersoon wordt aangesteld om medewerkers die ongewenst gedrag ervaren of tonen, op te vangen en te begeleiden. Bij integriteitskwesties kan je ook terecht bij een vertrouwenspersoon. Bedrijven kunnen kiezen voor interne of externe vertrouwenspersonen, dit gaat in overleg met de ondernemingsraad.
Intern – eigen medewerker die opgeleid wordt tot vertrouwenspersoon of speciaal hiervoor is aangesteld.
Extern – bijvoorbeeld via een Arbodienst verlener of brancheorganisatie.
Het is voor bedrijven niet verstandig om naast een bedrijfsmaatschappelijke functie of personeelsfunctionaris, naast de reguliere taak, een functie te stellen als vertrouwenspersoon. Dit kan zorgen voor conflicten met de reguliere taken.
Ja
Nee
Is deze vertrouwenspersoon goed opgeleid?
Een goede vertrouwenspersoon is op opgeleid en heeft zich persoonlijk laten certificeren. Hiermee toont de vertrouwenspersoon dat zijn kwaliteiten zijn erkend. Dit wordt gedaan door SKV & Hobéon SKO. Naast het voldoen aan de erkende kwaliteiten, kennis en vaardigheden als vertrouwenspersoon is het van belang dat een vertrouwenspersoon zich kan blijven ontwikkelen. Dit is ook een voorwaarde voor het behouden van een persoonlijke certificering.
Ja
Nee
Staat de vertrouwenspersoon in lijn met ondernemingsraad?
Als een organisatie een ondernemingsraad heeft, dan gaat het aanstellen van een vertrouwenspersoon in overleg met de ondernemingsraad. De OR heeft namelijk het instemmingsrecht op het PSA-beleid. Dat betekent dat de OR ook instemmingsrecht heeft op de werkwijze, het profiel en de functiebeschrijving bij het aanstellen van een vertrouwenspersoon.
Ja
Nee
Wordt er door de vertrouwenspersoon(en) een jaarverslag gemaakt en wordt dit geëvalueerd met de OR?
De vertrouwenspersoon is verplicht om meldingen te registreren over ongewenst gedrag en integriteit. Op basis van deze informatie is het van belang dat de vertrouwenspersoon deze resultaten in een jaarverslag voorlegt aan de OR en hierover advies uitbrengt over de aanpak van ongewenst gedrag en integriteit.
Ja
Nee
Wordt er duidelijk gecommuniceerd naar de medewerkers wie de vertrouwenspersoon is en hoe ze diegene kunnen bereiken?
Het is van belang dat bij het aanstellen van een vertrouwenspersoon de vertrouwenspersoon zich zichtbaar maakt binnen de organisatie. Dit kan de vertrouwenspersoon in samenspraak met de organisatie uitvoeren. Er moet een duidelijke plek zijn, bijvoorbeeld het intranet, waar medewerkers in elk geval informatie kunnen vinden over het volgende:
- Wie de vertrouwenspersoon/personen zijn.
- Hoe men de vertrouwenspersoon kan bereiken.
- Wanneer men de vertrouwenspersoon kan bereiken.
- Wat de rol is van de vertrouwenspersoon
- Wat men kan verwachten wanneer hij/zij een melding doet.
- Wat er wordt gedaan met zijn/haar melding (in het kader van vertrouwelijkheid bijvoorbeeld)
- Let op dat een melding anoniem gemeld moet kunnen worden!
Ja
Nee
Is er een onafhankelijk anoniem meldpunt/kanaal aanwezig met vertrouwenspersonen?
Om de vertrouwelijkheid te bevorderen is een meldpunt een goed middel bij het aanpakken van ongewenst gedrag. Het verlaagt de drempel voor medewerkers om bijvoorbeeld een melding te doen van ongewenst gedrag. Een meldpunt is een intern of extern platform of kanaal waar vertrouwenspersonen van de organisatie aan zijn gekoppeld. Hier kan een medewerker (anoniem) een melding doen en bijvoorbeeld kiezen voor een gewenste vertrouwenspersoon.
Zo’n meldpunt kan ook inzichtelijk maken hoeveel meldingen er bijvoorbeeld jaarlijks worden gedaan en wat voor soort meldingen er worden gedaan.
Een fysieke plek waar medewerkers veilig hun verhaal kunnen doen kan bijdragen aan een veiligheidsgevoel. Dit moet een aparte ruimte waar ze niet gehoord en gezien worden door andere collega’s, zodat de kans groter wordt dat ze zich veilig voelen om hun verhaal te doen bij de vertrouwenspersoon.
Ja
Nee
Krijgen het management/bestuur/leidinggevende trainingen over sociale veiligheid?
Het is binnen een organisatie van belang dat leidinggevende het goede voorbeeld moeten geven, zij hebben eerder de mogelijkheid om onderwerpen bespreekbaar te maken en mensen aan te spreken. Zij moeten zich bewust worden van uitingen, signalen en gevolgen van ongewenst gedrag en integriteit. Dit begint bij kennis. Met trainingen over sociale veiligheid kunnen zij zich bewust worden van deze uitingen en signalen, zodat zij leren om dit in hun rol te voorkomen of te bestrijden.
Ja
Nee
Worden er voorlichtingen gegeven over de aanpak van ongewenst gedrag en worden medewerkers meegenomen in de maatregelen die jouw organisatie heeft genomen?
Naast het informeren en creëren van bewustwording van het management over sociale veiligheid is het van belang dat medewerkers op de hoogte zijn wat er gebeurt binnen de organisatie. Als medewerkers weten wat er gebeurt en welke maatregelen er worden getroffen creëert dit sneller vertrouwen en nog meer bewustwording over sociale veiligheid organisatie breed.
Ja
Nee
Dit veld is verborgen bij het bekijken van het formulier
Uitkomst berekening
Naam
(Vereist)
Voornaam
Achternaam
Vul hieronder je e-mailadres in om je resultaat te zien.
(Vereist)
E-mailadres invoeren
E-mailadres bevestigen