Verdiepingstraining Indicatiestelling Begeleiding

Open inschrijving
 499,00
Verdiepend

De verdiepingstraining indicatiestelling begeleiding geeft praktische handvaten aan iedereen die de maatwerkvoorziening ‘begeleiding’ indiceert.

Je herkent het wel: er komt een melding binnen van een cliënt die door een psychiatrische aandoening thuis vastloopt. Je gaat in gesprek en bent van mening dat er begeleiding moet worden ingezet vanuit de Wmo. Maar wat is nu een passende indicatie voor deze cliënt? En hoe bepaal je dat? Wil je de maatwerkvoorziening ‘begeleiding’ beter leren indiceren? Dan is deze praktische training een aanrader.

Leerdoelen

Na de training:

  • weet je wat je moet onderzoeken om tot een goede onderbouwing te komen;
  • Kun je begeleidingsdoelen formuleren;
  • Kun je deze doelen vertalen naar uren begeleiding per week;
  • Kun je een indicatie begeleiding in uren of in resultaten stellen;
  • Kun je goed samenwerken/onderhandelen met de zorgaanbieders en/of signaleren met betrekking tot de uitgangspositie aanbieder vanuit de aanbesteding.

De training is voor iedereen die in de dagelijkse praktijk met de Wmo werkt en die indicaties stelt voor de maatwerkvoorziening ‘begeleiding’, zoals Wmo consulenten en wijkteammedewerkers.

Instapvoorwaarden en opleidingsniveau

Deze training wordt op hbo-niveau gegeven.

Incompany

Wil je deze training volgen met meerdere collega’s? Incompany is ook mogelijk. Neem contact met ons op voor meer informatie.

Tijdens deze training komt aan bod:

  • Kennismaking met de doelgroep
  • Ziektebeelden en beperkingen – de invloed van ziektebeelden op participatie en zelfredzaamheid
  • Wat houdt begeleiding in?
  • Begeleiding versus behandeling
  • Zorgvuldig onderzoek op basis van de ICF
  • Afwegingskader – voorliggende voorzieningen en gebruikelijk zorg
  • Hoe maak je een ‘foto’ van de cliënt?
  • Voorliggend
  • Andere wetgeving in relatie tot begeleiding (Participatiewet, Wlz, Jeugdwet, Zvw).
  • Op zoek naar activiteiten binnen het terrein van begeleiding (regievoering en planning)
  • Het stellen en monitoren van doelen in samenwerking met de cliënt/cliëntsysteem
  • Tellen en meten: Van activiteit naar daadwerkelijke inzet (te ondersteunen taken /activiteiten, evt. aanleren) van de functie begeleiding.

De training is praktisch van opzet. We gaan uit van jouw eigen werkproces. Wanneer je deelneemt aan deze training dien je zelf casuïstiek aan te leveren en mee te nemen naar de lesdag. Deze casussen worden besproken tijdens de training en daarnaast ga je aan de slag met indicatiestelling.

Studiebelasting

De studiebelasting voor deze training is één lesdag. De training start om 09:00 uur en duurt tot 16:00 uur.

Investering

De kosten voor de ééndaagse training zijn € 499,- (vrijgesteld van btw). Deze kosten zijn inclusief koffie/thee en lunch. Studiematerialen en toegang tot een persoonlijke online leeromgeving zijn inbegrepen.

Certificering

Na afronding van de training, ontvang je een deelnamebewijs van Kenniscentrum Sociaal Domein.

Wil je als eerste weten wanneer een opleiding of training weer gepland wordt?

Meld je dan aan via de open inschrijving. Bij sommige opleidingen of trainingen is de nieuwe datum en locatie nog niet bekend.

Door je in te schrijven via het formulier op deze pagina, geef je geheel vrijblijvend aan dat je interesse hebt – hier zijn geen kosten of verplichtingen aan verbonden.

Zodra de opleiding of training gepland staat, brengen we je direct op de hoogte.

Zo blijf je als eerste op de hoogte, zonder ergens aan vast te zitten.

 499,00

Open inschrijving training

Bedankt voor je interesse in één van onze trainingen. Zodra er een datum en locatie bekend is zullen wij contact met je opnemen.

Naam*
Woonplaats*

Hulp nodig?

Vragen over het aanbod? Onze mensen helpen je graag verder. Neem contact op via

Incompany

Heb je interesse in een incompanytraining? Lees dan meer over de mogelijkheden.

Wellicht vind je dit ook interessant

Training Klachtenfunctionaris (2 dagen)

Wil jij een bijdrage leveren aan de kwaliteit van de dienstverlening binnen het Sociaal Domein? Ben je communicatief sterk, kun je goed luisteren en denk jij in oplossingen? Dan is de tweedaagse training Klachtenfunctionaris Sociaal Domein zeer geschikt voor je!

Training Omgaan met de Kritische Klant

Weerstand en onbegrepen gedrag komen in het Sociaal Domein vaak voor. Het gesprek kan soms helemaal vastlopen omdat er veel weerstand is en wellicht kun je op dat moment niet gelijk iets bevestigen of ontkrachten. Wat kun je doen om het gesprek een andere wending te geven? Leer het tijdens de training omgaan met de kritische cliënt.

Training Timemanagement

De training timemanagement geeft handvatten om beter om te gaan met werkdruk en efficiënter te werken.