Meld je aan voor de Nationale Bijscholingsdag

Training Preventie en Vroegsignalering in Gemeentelijke Schuldhulpverlening

Open inschrijving
 499,00
1 lesdag
Schuldhulpverlening
Training

Hoe zorg je ervoor dat mensen met financieel risicovol gedrag tijdig op de radar van de gemeente komen? En hoe kun je deze mensen preventief helpen? Tijdens deze training ga je aan de slag met preventie en vroegsignalering in gemeentelijke schuldhulpverlening.

Er is veel beweging in de schuldhulpverlening, helemaal op het gebied van het vroegtijdig signaleren van mogelijke financiële problemen. Hoe eerder interventie en/of signalering op schulden, hoe kleiner de schuldensituatie, hoe eenvoudiger de oplossing en hoe lager de kosten. ‘Voorkomen van schulden is beter dan genezen’ is speerpunt geworden in het beleid op schuldhulpverlening en met campagnes zoals ‘Kom uit je schuld’ probeert de overheid mensen te stimuleren hulp te zoeken

Het belang van vroegtijdige interventie

Vroegtijdige interventie op (beginnende) schulden bespaart enorm op kosten op andere maatschappelijke terreinen. Toch blijkt nog maar 15% van de mensen met financiële problemen zich te melden voor schuldhulp. Dat maakt preventie en vroegsignalering van financiële problemen extra belangrijk. In deze training reiken we een model aan voor preventie en vroegsignalering dat direct toepasbaar is in jouw organisatie. We behandelen de rapporten en theorieën over vroegsignalering in de schuldhulpverlening die de afgelopen jaren zijn verschenen en je duikt in de methodieken die op dit terrein zijn toegepast.

Leerdoelen

Na het volgen van deze training:

  • Is jouw signaleringsvaardigheid voor beginnende schulden verder aangescherpt en verbreed
  • Weet je op welke signalen je moet letten en wat financiële risicosituaties zijn
  • Kun je mensen met financiële problemen actief benaderen voor het aanbieden van hulp
  • Kun je schuldenproblematiek bespreekbaar maken bij mensen die zelf nog niet om hulp vragen
  • Ken je diverse effectieve vroegsignaleringsprojecten en hun succesfactoren
  • Ken je de stappen in en methodes voor een effectief preventie- en vroegsignaleringsbeleid
  • Weet je wat algoritmisering is en kun je big data toepassen bij het vroeg signaleren van financiële problemen
  • Weet je hoe je binnen preventie en vroegsignalering van schuldenproblematiek om moet gaan met gegevensverstrekking, -uitwisseling en -verwerking conform de AVG.

Deze training is leerzaam en interessant voor iedereen die werkt in de financiële zorgverlening en consulenten op de andere werkterreinen van het Sociaal Domein, zoals Wmo-, jeugd- en bijstandsconsulenten, wijkteammedewerkers, welzijnswerkers, vrijwilligers, mensen werkzaam in de (geestelijke) gezondheidszorg, vluchtelingenwerk en andere maatschappelijke werkterreinen. Ook voor bankmedewerkers, woningcorporaties en de incassobranche is dit een waardevolle training met het oog op maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Instapvoorwaarden

Je kunt meedoen aan deze training als je kennis hebt van de schulddienstverlening en wilt voorkomen dat mensen verder in de schuldenproblemen raken. Enige financiële kennis is meegenomen; enthousiasme en ‘out of the box’ kunnen denken een grote pré!

Incompany

Wil je deze training volgen met meerdere collega’s? Incompany is ook mogelijk. Neem contact met ons op voor meer informatie.

Het ochtendprogramma gaat over wat er nu al gedaan wordt en wat mogelijk is in het voorkomen en vroeg signaleren van schulden. We nemen de projecten door die nu lopen bij gemeenten en bekijken de resultaten. Er is veel ruimte voor discussie en vragen. ‘s Middags ga je aan de slag met praktische handvatten om mensen te bereiken die financiële problemen hebben maar die zich niet hebben gemeld. Ook ontdek je hoe je beleid voor preventie en vroegsignalering in jouw eigenorganisatie kunt invoeren. Het is een praktische training met quizvormen, kleine opdrachten en video’s.

Studiebelasting

De studiebelasting voor deze training is één dag. De training start om 09:00 uur en duurt tot 16:00 uur.

Unieke online leeromgeving

Voor deze training krijg je toegang tot een unieke online leeromgeving. In de leeromgeving vind je lesmateriaal dat gebruikt wordt tijdens de training zoals lesstof, video’s, opdrachten en zelftesten. Het lesmateriaal is geheel afgestemd op de training. Je krijgt tot één jaar na het afronden van de opleiding toegang tot de online leeromgeving. Omdat het Sociaal Domein aan verandering onderhevig is, wordt de leerstof regelmatig geactualiseerd. De online leeromgeving is beschikbaar op elke computer, laptop of tablet. 

Investering

De kosten voor de ééndaagse training zijn € 499,- (vrijgesteld van btw). Deze kosten zijn inclusief koffie/thee en lunch. Studiematerialen en toegang tot een persoonlijke online leeromgeving zijn inbegrepen.

Certificering

Wanneer je deze training hebt gevolgd, ontvang je een deelnamebewijs van Kenniscentrum Sociaal Domein.

STAP-budget

Vanwege recente wijzigingen in de regels van STAP, is het niet langer mogelijk om het STAP-budget te gebruiken voor het scholingsaanbod van Kenniscentrum Sociaal Domein. De overheid heeft besloten dat alleen nog OCW-erkende onderwijsinstellingen, zoals MBO- en HBO-opleidingen, in aanmerking komen na de STAP-ronde van 3 juli. Hierdoor vallen ongeveer 95% van de opleidingen en opleiders niet langer onder het STAP-budget, inclusief alle (branche-erkende) opleidingen van Kenniscentrum Sociaal Domein.

 

Wil je toch de volgende stap zetten in jouw carrière? Geen zorgen, je kunt nog altijd starten met een vakinhoudelijke opleiding van Kenniscentrum Sociaal Domein!

 499,00

Hulp nodig?

Vragen over het aanbod? Onze mensen helpen je graag verder. Neem contact op via

Incompany

Heb je interesse in een incompanytraining? Lees dan meer over de mogelijkheden.

Wellicht vind je dit ook interessant

Training Motiverende Gesprekvoering

Hoe zorg je ervoor dat ze zelf aan de slag gaan met het opvolgen van je adviezen, het inzetten van de Eigen Kracht en het Sociale Netwerk? Motiverende gespreksvoering is een veelgebruikte methode om cliënten te stimuleren hulp te zoeken en hun gedrag te veranderen.

Training Effectief Communiceren in de Schuldhulpverlening

Hoe communiceer je effectief en zorg je dat jouw boodschap goed overkomt bij je cliënt? In de training 'effectief communiceren in de schuldhulpverlening' werk je aan het hele communicatieproces. Van de basisgesprekstechnieken tot aan gedragsverandering, aan het eind van de dag heb jij communicatietechnieken op zak die werken!

Training Omgaan met de Kritische Klant

Weerstand en onbegrepen gedrag komen in het Sociaal Domein vaak voor. Het gesprek kan soms helemaal vastlopen omdat er veel weerstand is en wellicht kun je op dat moment niet gelijk iets bevestigen of ontkrachten. Wat kun je doen om het gesprek een andere wending te geven? Leer het tijdens de training omgaan met de kritische cliënt.