Als Wmo consulent moet je op basis van een keukentafelgesprek een rapportage en een beschikking schrijven. Hiervoor gelden verschillende eisen en regels. Wil jij weten hoe je een geldige en duidelijke rapportage en beschikking maakt? Volg dan de vakmodule ‘Het schrijven van rapportages en beschikkingen’.
Voor elk besluit in het kader van de Wmo moet de gemeente een beschikking afgeven. De gemeente moet motiveren hoe het besluit bijdraagt aan het behouden en bevorderen van de zelfredzaamheid en van de normale maatschappelijke participatie van de zorgvrager.
Aan de leesbaarheid en de zorgvuldigheid van beschikkingen worden hoge eisen gesteld. De zorgvrager moet begrijpen hoe de aanvraag is beoordeeld. De motivatie moet helder zijn, zonder in ‘Jip en Janneke taal’ te verzeilen. Ook moet de beschikking voldoen aan de eisen van de Algemene wet bestuursrecht.
Tijdens deze training leer je hoe je een goede beschikking schrijft. Je leert aan welke eisen de beschikking moet voldoen en hoe je daar vanuit een zorgvuldige intake en rapportage naar toe kunt werken. Het juridisch kader en de praktische vaardigheden voor het schrijven van een rapportage staan centraal.
Deze training is bedoeld voor zowel beginnend Wmo consulenten als ambtenaren die al werkzaam zijn als Wmo consulent en hun kennis willen opfrissen.
De training is op hbo-niveau.
Wil je deze opleiding volgen met meerdere collega’s? Incompany is ook mogelijk. Neem contact met ons op voor meer informatie.
Let op: tijdens deze training stroom je in bij een bestaande opleidingsgroep van de opleiding Wmo consulent 2.0.
Het programma bestaat uit 1 lesdag waarbij de volgende onderwerpen aan bod komen:
De studiebelasting voor deze training is 1,5 dag van 09.00 tot 16.00 uur en 9.00 tot 12.30 uur. Daarnaast is het raadzaam enkele zelfstudie-uren in te plannen.
Voor deze training krijg je toegang tot een unieke online leeromgeving. In de leeromgeving vind je lesmateriaal dat gebruikt wordt tijdens de training zoals lesstof, video’s, opdrachten en zelftesten. Het lesmateriaal is geheel afgestemd op de training. Je krijgt tot één jaar na het afronden van de opleiding toegang tot de online leeromgeving. Omdat het Sociaal Domein aan verandering onderhevig is, wordt de leerstof regelmatig geactualiseerd. De online leeromgeving is beschikbaar op elke computer, laptop of tablet.
De kosten voor de training zijn € 749,- (vrijgesteld van btw). Deze kosten zijn inclusief koffie/thee en lunch. Studiematerialen en toegang tot een persoonlijke online leeromgeving zijn inbegrepen.
Vanaf 1 januari 2022 zijn scholingskosten niet meer fiscaal aftrekbaar. Daarvoor in de plaats is het STAP-budget in het leven geroepen. Het STAP-budget is een subsidieregeling voor scholing en ontwikkeling voor werkenden en werkzoekenden. Iedereen die een training, cursus of opleiding wil volgen kan maximaal € 1.000,- aanvragen. Kijk voor meer informatie op de website van de Rijksoverheid.
Wanneer je deze training hebt gevolgd, ontvang je een deelnamebewijs van Kenniscentrum Sociaal Domein.
Neem jij de volgende STAP in jouw carrière?
Vanaf 1 maart 2022 is het voor iedereen mogelijk om het STAP-budget aan te vragen. Met deze subsidie van €1.000,- kun je een opleiding, training, cursus of studie naar keuze volgen om zo je positie op de arbeidsmarkt te versterken.
Wil je het STAP-budget gebruiken om je verder te ontwikkelen binnen het Sociaal Domein? Dan ben je bij Kenniscentrum Sociaal Domein aan het goede adres. Wij zijn een erkend STAP-opleider. Dit betekent dat je het STAP-budget kunt gebruiken voor al onze opleidingen en trainingen.
Meer informatie over STAP? We leggen je het graag uit: informatie STAP!
€ 749,00