Als professional in de schuldhulpverlening werk je in een dynamisch en veeleisend vakgebied. Nieuwe wetgeving, technologische ontwikkelingen en maatschappelijke veranderingen volgen elkaar in hoog tempo op. Bijblijven is essentieel – voor jezelf én voor je cliënten.
Daarom organiseren wij de Nationale Bijscholingsdag Schuldhulpverlening: een volledig verzorgde én inspirerende dag waarin je in hoog tempo wordt bijgepraat over actuele thema’s die nú spelen in het werkveld. Van complexe dossiers tot moderne inkomstenbronnen, van digitale tools tot luchtige reflectie: het programma is samengesteld om jou te voeden met kennis, herkenning en praktische handvatten.
Je ontmoet collega’s uit het werkveld, doet nieuwe inzichten op en versterkt je netwerk. Alles is tot in de puntjes geregeld – inclusief goede catering, inhoudelijke kwaliteit én een verfrissende afsluiting.
Kortom: één dag waarop je wordt geïnspireerd, verrast en versterkt – zodat jij met frisse energie je vak kunt blijven uitoefenen.
De focus van de Nationale Bijscholingsdag ligt volledig op jouw professionele groei. De trainingen worden gegeven door ervaren docenten die de theorie en praktische vaardigheden op een inspirerende manier overbrengen.
Deze dag is speciaal voor schuldhulpverleners, consulenten, teamleiders en beleidsmedewerkers binnen het Sociaal Domein.
De Nationale Bijscholingsdag voor Schuldhulpverlening vindt plaats bij Kenniscentrum Sociaal Domein in Meppel.
Adres: Blankenstein 410, 7943PH Meppel.
De locatie is goed bereikbaar met zowel openbaar vervoer als eigen vervoer. Parkeergelegenheid is beschikbaar.
Soms kom je als schuldhulpverlener terecht in situaties waar geen standaardoplossing voor bestaat. Hoe ga je om met cliënten die weerstand bieden? Wat doe je als er een woningontruiming dreigt? En hoe balanceer je de belangen wanneer de gemeente zowel schuldeiser alsook opdrachtgever is?
Tijdens deze workshop nemen we je mee in deze drie uitdagende thema’s.
Onderwerpen die aan bod komen:
Niveau van de training: basisniveau
Steeds vaker kom je jongeren tegen met inkomsten uit bronnen die niet in de standaardcategorieën passen: crypto, online handel, influencers, of zelfs (sport)gokken. Wat doe je als vermogen “verdwenen” lijkt of iemand geld verliest in een risicovolle investering? En hoe bespreek je dit zonder te veroordelen, maar mét oog voor gedrag, keuzes en herstel?
In deze interactieve sessie combineren we herkenning, gedrag en handelingsperspectief. Deelnemers werken in kleine groepen aan realistische praktijksituaties en wisselen ervaringen uit over hoe zij hiermee omgaan. Korte informatieve blokken geven inzicht in de financiële werkelijkheid van jongeren en de drijfveren achter hun keuzes.
Onderwerpen die aan bod komen:
Herkennen van moderne inkomstenbronnen bij jongeren (crypto, online handel, e-commerce, gokken);
Lastige situaties rond vermogen dat “verdwenen” lijkt;
De grens tussen beleggen, gokken en snel geld – gedrag in plaats van techniek;
Wat dit betekent voor jouw rol als schuldhulpverlener: bespreekbaar maken, signaleren en vastleggen.
Niveau van de training: basisniveau
Met de komst van de basisdienstverlening krijgen gemeenten meer ruimte om inwoners duurzaam financieel zelfstandig te maken. In deze praktische workshop leer je hoe je begeleiding en nazorg effectief inzet, met oog voor gedrag, motivatie en blijvende verandering.
We behandelen de Plinkr Nazorg-methode en geven praktische handvatten om inwoners te coachen op financiële redzaamheid.
Onderwerpen die aan bod komen:
De rol van begeleiding en nazorg binnen de basisdienstverlening;
Coaching op motivatie en gedragsverandering;
Toepassing van de Plinkr Nazorg-methode.
Niveau: basisniveau
Jongeren met schulden: hoe bereik je ze écht?
Steeds vaker komen jongeren met schulden in beeld bij gemeenten en kredietbanken. Maar hoe zorg je dat jouw boodschap echt binnenkomt en tot actie leidt?
In deze afsluitende ronde neemt Stephanie Meuleman – van den Kieboom je mee in de leefwereld van jonge burgers. Op een energieke manier legt ze uit hoe zij lezen, het liefste communiceren, en hoe ze informatie begrijpen. Net als bij anderstaligen vraagt deze groep om een aanpak die aansluit bij hun manier van denken en leven – met een belangrijke rol voor technologie, van visuele communicatie tot AI-tools.
De sessie wordt verzorgd door Stephanie Meuleman – van den Kieboom, expert in digitale geletterdheid, AI-trainer en social media-specialist in het voortgezet onderwijs. Ze vertaalt dagelijks complexe informatie naar begrijpelijke taal en werkt aan projecten rond mentale gezondheid, gedragsverandering en technologie in onderwijs en hulpverlening.