Neuro-Linguïstisch Programmeren (NLP) richt zich op de nuances van communicatie. Als vertrouwenspersoon kun je met behulp van NLP veranderingen bewerkstelligen door meer inzicht te krijgen in de aannames, ervaringen en communicatiestijlen van anderen. In deze training leer je hoe je diverse mogelijkheden uit NLP kunt toepassen in gesprekken met de melder. De aangeboden technieken zijn direct toepasbaar in de dagelijkse praktijk!
Vertrouwenspersonen vervullen deze rol vaak naast hun reguliere werkzaamheden, en communicatie is daarbij van essentieel belang. Voor vertrouwenspersonen is het zelfs nog crucialer, omdat zij voortdurend moeten balanceren tussen afstand en nabijheid. Hoewel er verschillende methodieken zijn die beweren effectief te zijn op het gebied van communicatie, kiezen wij ervoor om met NLP (Neuro-Linguïstisch Programmeren) te werken om de communicatieve vaardigheden van vertrouwenspersonen verder uit te diepen. De eerste stap die een melder zet naar een vertrouwenspersoon kan soms groot zijn. De manier waarop dit eerste contact verloopt is van groot belang. NLP biedt hier waardevolle technieken zoals het creëren van rapport, zintuiglijke waarneming en het werken vanuit verschillende waarnemingsposities.
In de communicatie hanteren we niet langer het traditionele ‘zender-ontvanger model’ of de ‘vier oren van Schultz von Thun’. Met het NLP-communicatiemodel richten we ons op een snelle overgang van waarneming naar gedragsreactie, wat binnen een fractie van een seconde gebeurt. Tijdens dit proces spelen drie belangrijke taalfilters een rol: generalisatie, vervorming en weglating. In deze verdiepingstraining gaan deelnemers actief aan de slag met deze filters, waarbij dit de eerste aanzet vormt tot verdere toepassing in hun werk.
Samen met de deelnemers werken we verder aan een praktische checklist die helpt bij het herkennen en gebruiken van de taalfilters in communicatie.
Deze verdiepingstraining richt zich primair op het verdiepen van vaardigheden. We focussen hierbij op het taakgebied ‘opvang en begeleiding’ van de vertrouwenspersoon. De nadruk ligt op de communicatieve competenties die essentieel zijn in deze rol. De meerwaarde van deze training ligt in het exploreren van de mogelijkheden die een NLP-gebaseerd communicatiemodel biedt voor vertrouwenspersonen.
Leerdoelen:
De NLP-training voor vertrouwenspersonen is bedoeld voor ervaren vertrouwenspersonen die hun professionele ontwikkeling willen verdiepen en die openstaan voor het leren van elkaar. Deze training voldoet aan de certificeringseisen van de Landelijke Vereniging van Vertrouwenspersonen (LVV). Deelnemers zijn gecertificeerde vertrouwenspersonen en werken op hbo-niveau. De training start met minimaal 5 deelnemers en biedt plaats aan maximaal 12 deelnemers.
Incompany
Wil je samen met je collega’s de training ‘Wat biedt NLP de Vertrouwenspersoon’ volgen? Dat kan! Wij bieden de mogelijkheid om deze training incompany te organiseren. Neem gerust contact met ons op voor meer informatie.
De kosten voor de eendaagse training zijn € 499,- (vrijgesteld van btw). Deze kosten zijn inclusief koffie/thee en lunch. Studiematerialen en toegang tot een persoonlijke online leeromgeving zijn inbegrepen.
De training ‘Wat biedt NLP de Vertrouwenspersoon?’ is geaccrediteerd voor Bij en Nascholing (BNS). Dit betekent dat jij als gecertificeerd vertrouwenspersoon 8 BNS uren voor deze training kan aanvragen voor het behouden van je LVV-certificering.
Na afronding van deze training ontvang je een certificaat (100% aanwezigheidseis) van Kenniscentrum Sociaal Domein. Met dit certificaat kan jij je uren indienen bij LVV.
€ 499,00