Beleidsmedewerker Participatiewet (Inkomen)

Participatiewet
Alle regio's
HBO
Medior

Over Kenniscentrum Sociaal Domein:
Bij Kenniscentrum Sociaal Domein werken we met deskundige collega’s die organisaties en gemeenten vooruit helpen. Wij bieden jou uitdagende (interim)opdrachten waarin je je kennis kunt inzetten en verder kunt ontwikkelen. Wij kennen het sociaal domein van binnen en van buiten, met expertise in Wmo, Schuldhulpverlening, Participatiewet en Jeugdhulp. Daarnaast organiseren we trainingen en scholing, zodat jij altijd up-to-date blijft en jezelf blijft verbeteren. Bij ons krijg je de ruimte om je professioneel te ontwikkelen, samen te werken met andere specialisten en een verschil te maken in het sociaal domein. We bieden interessante opdrachten bij diverse organisaties, goede begeleiding en een betrokken team. Wil jij aan de slag in een omgeving waar jouw kennis en ervaring echt gewaardeerd worden? Kom dan bij ons werken en bouw mee aan de toekomst van het sociaal domein.

Beleidsmedewerker Participatiewet (Inkomen)

Als beleidsmedewerker Participatiewet (inkomen) werk je aan het versterken van bestaanszekerheid voor inwoners die afhankelijk zijn van een bijstandsuitkering. Jij zorgt ervoor dat ons beleid rondom de Participatiewet niet alleen klopt op papier, maar ook uitvoerbaar en mensgericht is in de praktijk. Je werkt vanuit de overtuiging dat bestaanszekerheid een fundament is voor meedoen in de samenleving.


Wat ga je doen?

  • Beleid ontwikkelen en actualiseren: Je volgt landelijke ontwikkelingen en vertaalt wet- en regelgeving naar lokaal beleid rondom de Participatiewet en inkomensondersteuning.
  • Samenhang versterken: Je zorgt dat ons beleid op inkomen goed aansluit op aanpalende beleidsterreinen zoals armoedebestrijding, schuldhulpverlening en re-integratie.
  • Projecten opzetten en begeleiden: Je werkt aan projecten gericht op bijvoorbeeld dienstverlening op maat, het verbeteren van de klantreis, het voorkomen van terugvorderingen of het verminderen van niet-gebruik van regelingen.
  • Signaleren en adviseren: Je signaleert knelpunten en kansen vanuit uitvoeringspraktijk en vertaalt deze naar voorstellen voor beleid en verbeteringen. Je adviseert management en bestuur over beleidskeuzes en ontwikkelingen.
  • Participatie van inwoners en uitvoering: Je betrekt inwoners en medewerkers bij de ontwikkeling en evaluatie van beleid en haalt actief signalen op over wat beter kan.
  • Data en monitoring: Je volgt de cijfers rondom instroom, uitstroom en doelgroepen binnen de Participatiewet en gebruikt deze om beleidsverbeteringen te onderbouwen.
  • Contact met ketenpartners: Je werkt samen met maatschappelijke organisaties, collega-gemeenten en landelijke netwerken om beleid goed af te stemmen en te leren van elkaar.

Functie-eisen:

  • Je hebt een afgeronde relevante opleiding op minimaal hbo-niveau, bijvoorbeeld Sociaal Werk, Sociologie, Beleid en Management Gezondheidszorg, of vergelijkbaar;
  • Je hebt aantoonbare kennis van en ervaring met beleidsontwikkeling binnen het sociaal domein;
  • Je hebt een brede maatschappelijke interesse en bent op de hoogte van de actuele ontwikkelingen binnen het vakgebied;
  • Je beschikt over uitstekende analytische en communicatieve vaardigheden;
  • Je kunt zelfstandig werken, bent resultaatgericht en hebt oog voor detail;
  • Je bent een teamspeler en kunt goed samenwerken met verschillende stakeholders;

Wij bieden:

  • Een uitdagende en afwisselende baan met veel verantwoordelijkheid.
  • Een fijne werkomgeving met enthousiaste en betrokken collega’s.
  • Een salaris volgens de gemeente CAO, schaal 9 of 10 (€3.426 tot 5.419), afhankelijk van jouw kennis en ervaring, inclusief vakantiegeld en exclusief een eindejaarsuitkering.
  • Ruimte voor persoonlijke en professionele ontwikkeling via cursussen, trainingen en doorgroeimogelijkheden binnen de organisatie.
  • Toegang tot ons online leerplatform om jezelf te blijven ontwikkelen.
  • Gezellige clubdagen met inhoudelijke workshops.
  • Jaarlijks een zomerfeest en een kerstfeest om samen successen te vieren.