E-learning De Rol van de Schuldeisers in het Schuldhulpverleningstraject

Online
€ 69,00
3 uur
Schuldhulpverlening
E-learning

Tijdens de e-learning ‘De rol van de schuldeisers in het schuldhulpverleningstraject’ wordt de communicatie met schuldeisers, het verhaalrecht, de betalingsovereenkomst, (wettelijk/niet-wettelijk)invorderingstraject en beslaglegging nader toegelicht. Met welke regels en wetten moet je rekening houden? Tijdens de module “De rol van de schuldeisers in het schuldhulpverleningstraject” leer je hier meer over.

In de e-learning ‘De rol van de schuldeisers in het schuldhulpverleningstraject’ leer je de rol van schuldeisers in het schuldhulpverleningstraject. Het is belangrijk om schuldeiser tijdig te informeren over de situatie waarin de cliënt zich bevindt, zodat de schuldeiser geen extra kosten maakt. Schuldeisers kun je eigenlijk zien als partners bij het oplossen van schulden en het voorkomen van financiële problemen van de cliënt. Voor de communicatie met schuldeisers is het belangrijk om zo transparant mogelijk informatie te geven over het schuldhulptraject.

Daarnaast leer je meer over de regels en bevoegdheden van verschillende instanties met betrekking tot beslaglegging, het verhaalsrecht en fraude.

Leerdoelen

  • Je weet op welke manier je moet communiceren met de schuldeisers, uitkeringsinstanties en flankerende hulpinstanties;
  • Je kent het 120-dagen model;
  • Je weet wat het verhaalsrecht is;
  • Je kent het wettelijk en niet wettelijk invorderingstraject;
  • Je kent de regels en bevoegdheden met betrekking tot beslaglegging;
  • Je kent de rol van de belastingdienst en het CJIB;
  • Je weet wat een wanbetalersregeling inhoudt;
  • Je kent de basisbeginselen van de fraudewet;
  • Je weet wat een verjaring van rechtsvorderingen inhoudt.

Deze e-learning is bedoeld voor zowel (beginnend) schuldhulpverleners als mensen die meer willen weten over de rol van de schuldeisers in het schuldhulpverleningstraject.

Opleidingsniveau

De e-learning is op hbo-niveau.

De e-learning duurt gemiddeld 3 uur. De kosten voor de e-learning zijn € 69,- (vrijgesteld van btw).

Vanaf 1 januari 2022 zijn scholingskosten niet meer fiscaal aftrekbaar. Daarvoor in de plaats is het STAP-budget in het leven geroepen. Het STAP-budget is een subsidieregeling voor scholing en ontwikkeling voor werkenden en werkzoekenden. Iedereen die een training, cursus of opleiding wil volgen kan maximaal € 1.000,- aanvragen. Kijk voor meer informatie op de website van de Rijksoverheid.

Unieke online leeromgeving

Voor de e-learning ‘De rol van de schuldeisers in het schuldhulpverleningstraject’ krijg je toegang tot onze online leeromgeving. Je krijgt tot één jaar na het afronden van de e-learning toegang tot de online leeromgeving. Omdat het Sociaal Domein aan verandering onderhevig is, actualiseren wij de lesstof regelmatig. De online leeromgeving is beschikbaar op elke computer, laptop of tablet.

Toetsing en certificering

De e-learning sluit je af met een zelftest. Als je de e-learning volledig hebt doorlopen en de toetsing met succes afrondt, ontvang je een deelnamebewijs van Kenniscentrum Sociaal Domein.

Hulp nodig?

Vragen over het aanbod? Onze adviseurs helpen je graag verder. Stuur een whatsappje naar Alice via het nummer
of neem contact op via

Incompany

Heb je interesse in een incompanytraining? Lees dan meer over de mogelijkheden.

Wellicht vind je dit ook interessant

Training Effectief Communiceren in de Schuldhulpverlening

Hoe communiceer je effectief en zorg je dat jouw boodschap goed overkomt bij je cliënt? In de training 'effectief communiceren in de schuldhulpverlening' werk je aan het hele communicatieproces. Van de basisgesprekstechnieken tot aan gedragsverandering, aan het eind van de dag heb jij communicatietechnieken op zak die werken!

E-learning Omgaan met Agressie

dens de e-learning ‘Omgaan met agressie’ wordt er ingegaan op wat agressie precies is en welke fasen er zijn. Hierdoor kun je ontdekken wat de achterliggende gedachte is van iemands reactie. Weet jij hoe je hebt beste kan handelen? Ontdekt het in deze e-learning.

Training Omgaan met de Kritische Klant

Weerstand en onbegrepen gedrag komen in het Sociaal Domein vaak voor. Het gesprek kan soms helemaal vastlopen omdat er veel weerstand is en wellicht kun je op dat moment niet gelijk iets bevestigen of ontkrachten. Wat kun je doen om het gesprek een andere wending te geven? Leer het tijdens de training omgaan met de kritische cliënt.