Vraag en antwoord: Hoe cliënt motiveren om eigen netwerk in te schakelen?

11 februari 2022

In ‘Vraag en Antwoord’ geven wij antwoord op een ingestuurde vraag welke wordt beantwoord door een van onze specialisten uit het Sociaal Domein. Deze week beantwoorden we de vraag van een Wmo consulent die zich afvraagt hoe ze haar cliënt kan motiveren haar eigen netwerk in te schakelen.

 

“Als ik met de cliënt in gesprek ben over het
betrekken van het eigen netwerk (buren, familie,
kennissen) en de klant geeft aan niet te weten
hoe of wie te moeten benaderen. Daarbij geeft
de cliënt ook aan “ik ga toch niet zomaar mijn
buurvrouw vragen om te komen stofzuigen”?
Hoe kan ik toch proberen de klant te motiveren
om te kijken naar het eigen netwerk?”
— 
Een Wmo consulent

Antwoord van onze professional

 

Het bespreekbaar maken van hulp of ondersteuning van vrienden of familie kan een lastig onderwerp zijn, omdat het de klant persoonlijk raakt en er toch vaak ongemak en soms zelf een beetje schaamte is om hulp te vragen. Hier kunnen de technieken van motiverende gespreksvoering jou helpen. Probeer je in te leven in de klant en aan te sluiten op het gevoel wat maakt dat de klant het lastig vindt. Ook kun je samen het netwerk letterlijk tekenen op papier. Hierdoor wordt het zichtbaar voor de klant en kunnen jullie samen kijken of er in het eigen netwerk mensen zijn die van betekenis kunnen zijn. Ook kun je vragen stellen als; “Wat zou de reactie kunnen zijn van A als je deze vraag zou stellen?” of “wat kan het voor jou betekenen als deze persoon je zou ondersteunen?” of “Wat vind je van dit advies? Kan ik je daarin nog ondersteunen?

Heb je ook een vraag?

En wil je daar graag antwoord op van een specialist? Stuur je vraag met je contactgegevens naar info@kenniscentrumsociaaldomein.nl onder vermelding van ‘Lezersvraag Wmo doen’.